چگونه از شر مگس های فاضلاب خلاص شویم

مگس های فاضلاب که به نام مگس های سینک یا مگس های بیدی نیز شناخته می شوند یک آفت و مزاحم شایع در خانه به شمار می آیند. این مگس ها در مواد آلی موجود در فاضلاب ها رشد و تکثیر می شوند از این رو بیشتر، آن ها را در آشپزخانه ها و حمام ها خواهیم یافت.

مگس های فاضلاب چگونه آفاتی هستند؟

مگس های فاضلاب، با وجود اینکه از فاضلاب ها نشأت می گیرند از جمله مگس های مضر محسوب نمی شوند، چون ناقل بیماری به انسان نیستند و به همین دلیل، آن ها به بخش جدایی ناپذیر در بسیاری از اکوسیستم های وابسته به آب تبدیل شده اند.

اگر چه آن ها مضر محسوب نمی شوند، اما حضور آن ها در حمام و آشپزخانه باعث ایجاد اضطراب و ناراحتی خواهد شد در این مقاله قصد داریم که به شما نشان دهیم که چگونه به سرعت از شر مگس های فاضلاب خلاص شوید. اما در ابتدا باید این موجودات مزاحم را بهتر بشناسیم.

مشخصات ظاهری مگس فاضلاب:

مگس های فاضلاب بسیار کوچک هستند (به طور معمول، بین 2 تا 5 میلیمتر طول دارند) رنگشان خاکستری روشن و یا برنزه است. با طول بدن کوتاه و بال هایی به شکل برگ یا پروانه ای شکل که بدن و بال های این مگس از پرز یا موهای کوتاهی پوشیده و به آن ها ظاهری کرکی شکل داده است. بال های مگس فاضلاب، در مقایسه با اندازه بدنشان خیلی بزرگ است و مگس ها بر اساس یک الگوی مشخصی آن ها را در زیر بدن خود جمع می کنند.

رفتار و زیستگاه:

مگس های فاضلاب معمولاً حشراتی شب زی هستند و به زیستگاه های مرطوب علاقه زیادی دارند، توانایی پرواز در آن‌ها خیلی زیاد نیست، مگس های فاضلاب با الگویی نامنظم و تند پرواز می کنند، مگس های بالغ را می توان بر روی سقف ها و دیوار های مناطق آلوده مشاهده نمود. نکته مهم دیگر در مورد مگس های فاضلاب این است که این حشرات نیش نمی زنند.

عادات غذایی:

مگس های فاضلاب از منابع غذایی آلی و مرطوب که به راحتی در نزدیکی مناطقی مانند گیاهان پوسیده و فاسد و سایر گیاهان و جانوران میکروسکوپی وجود دارند تغذیه می کنند.

مگس های فاضلاب از مواد پوسیده فاضلاب تغذیه می کنند

چرخه زندگی:

مگس های فاضلاب اغلب در مواد آلی در حال تجزیه که در فاضلاب ها و لوله ها یافت می شود تخم گذاری می کنند. این تخم ها به رنگ کرم یا قهوه ای روشن هستند و در طی 32 الی 48 ساعت به لارو تبدیل می شوند. این لاروها از مواد ژلاتینی یا شیرابه های موجود در فاضلاب تغذیه کرده و طی 9 الی 14 روز بالغ می شوند.

بررسی ها نشان داده که لاروهای مگس فاضلاب در دمای بالا و اکسیژن کم هم زنده می مانند، مگس های فاضلاب دارای چرخه زندگی 1 تا 3 هفته ای هستند.

مگس های فاضلاب، در تعداد کم می توانند مفید باشند زیرا لارو آن ها می توانند موادی که باعث مسدود شدن لوله های فاضلاب می شود را تجزیه کنند.

مضرات:

  • مگس های فاضلاب می توانند به سرعت رشد کرده و طی مدت زمان چند روز، چند برابر شوند و باعث ایجاد ناراحتی و مزاحمت برای شما گردند.
  • اگرچه گزارشی مبنی بر انتقال بیماری از مگس های فاضلاب به انسان وجود ندارد اما از آنجا که این مگس ها از یک منبع آلوده نشأت می گیرند می توانند باعث ایجاد آلودگی در مواد غذایی شوند.
  • مگس های فاضلاب می توانند باعث تشدید آسم در برخی افراد شوند.

چگونه می توان مناطق آلوده مساعد برای رشد و تولید مثل مگس های فاضلاب را پیدا کرد؟

علائم هجوم و آلودگی مگس های فاضلاب

برای پیدا کردن این مکان ها می توان از دو روش استفاده کرد که در ادامه توضیح داده می شوند.

1. مشاهده نقاط وجود مگس های فاضلاب:

این یک روش ساده برای شناسایی مناطق آلوده به مگس فاضلاب مضر و آلوده است. شما می توانید مگس های بالغ را ببینید که بر روی دیوارها و سقف های مناطق آلوده در حال استراحت هستند و از آنجا که این مگس ها نمی توانند به خوبی پرواز کنند، بنابراین منطقه ای که آن ها را مشاهده کرده اید به محل تولید مثل آن ها بسیار نزدیک خواهد بود.

یکی از علائم تهاجم مگس های فاضلاب، مشاهده آنها در حمام یا آشپزخانه است

بنابراین هنگامی که چند مگس فاضلاب بالغ را مشاهده کردید باید به دنبال یک لوله فاضلاب در آن نزدیکی باشید فاضلاب یا لوله های مربوط به آن به عنوان منبع تولید مثل و پرورش این مگس ها عمل می کنند، در صورت وجود چندین لوله فاضلاب در نزدیکی منطقه آلوده ممکن است نیاز باشد که از روش دوم برای یافتن منبع تولید مثل این مگس ها استفاده کنید.

2. آزمایش فاضلاب

در این آزمایش، ما ورودی تمام لوله های فاضلاب را با یک نوار چسب می پوشانیم، به طوری که وقتی مگس های فاضلاب سعی کردند که از منبع بیرون بیایند به نوار چسب می چسبند و ما به راحتی متوجه مکان تولید مثل آن ها خواهیم شد.

برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • در ابتدا لوله های فاضلاب در آشپزخانه و حمام را تمیز و کاملاً خشک نمایید.
  • سپس در عصر (این زمان، بسیار مهم است. زیرا مگس های فاضلاب بیشتر در شب ها فعالیت دارند) یک تکه نوار چسب روشن و شفاف روی محل های لوله های فاضلاب و سینک ها قرار دهید. قسمت چسبناک این نوار ها باید به سمت پایین لوله های فاضلاب قرار بگیرد، سعی کنید تمام قسمت ورودی لوله ها را با نوار چسب نپوشانید زیرا اینکار باعث جلوگیری از بیرون آمدن مگس ها خواهد شد.
  • در صورت امکان، این نوار چسب ها را در طول شب و یا آخر هفته بگذارید، پس از آن نوار چسب ها را بررسی نمایید. اگر مگس هایی که به نوار چسبیده اند را پیدا کردید منبع این مگس ها را یافته اید. در غیر این صورت چند شب دیگر نیز این کار را انجام دهید.

چگونه می توان از شر مگس های فاضلاب خلاص شد:

برای راحتی، ما روند خلاص شدن از شر مگس های فاضلاب را به دو قسمت تقسیم کرده ایم. بخش اول به روش های تمیز کردن فاضلاب ها برای از بین بردن تخم و لارو مگس فاضلاب می پردازد و بخش دوم به نابودی مگس های بالغ پرداخته می شود.

قسمت 1- از بین بردن منبع تولید مثل و تکثیر مگس های فاضلاب

نابودی محل تخمگذاری مگس فاضلاب

اکنون پس از مشخص شدن منبع رشد و تکثیر مگس های فاضلاب می توان روند از بین بردن لجن ها و رسوبات فاضلاب را که مگس ها در آنجا رشد می کنند را آغاز کرد.

  • در ابتدا  فضای بیرونی سینک را تمیز کنید و سپس 2تا 4 لیتر آب گرم را بریزید تا سینک و مسیر فاضلاب مرطوب شود.
  • پس از این کار از یک برس یا لوله فلزی استفاده کرده و آن را از طریق ورودی به داخل فشار دهید، آن را به بالا و پایین حرکت دهید تا قسمت های مختلف لوله تمیز شود.
  • در مرحله بعدی، یک ژل تمیز کننده فاضلاب را درون لوله ریخته و سعی کنید کناره های لوله را پوشش دهید، ژل پاک کننده فاضلاب به طور خاص برای حذف مواد آلی از لوله های فاضلاب تهیه شده است.
  • بسیاری از افراد می گویند به جای تمیز کننده فاضلاب می توانید از آب جوش و سفید کننده نیز استفاده کنید، اما این روش ها در برابر مگس های فاضلاب مؤثر نیست زیرا لاروهای مگس فاضلاب می توانند در دمای بالا زنده بمانند.
  • بعد از چند ساعت استفاده از ژل تمیز کننده فاضلاب، مقدار زیادی آب بریزید، همچنین می توانید از یک پیستون برای تخلیه مواد آلی باقیمانده در لوله فاضلاب استفاده کنید.

قسمت 2: نابودی مگس های فاضلاب بالغ

بعد از نابودی تخم و لاروهای مگس فاضلاب از طریق تمیز کردن و ضد عفونی فاضلاب، فقط مگس های بالغ باقی می مانند. از آنجایی که اکنون آن ها جایی برای تخمگذاری ندارند، شما فقط با مگس های فاضلاب بالغ سرو کار دارید.

برای از بین بردن این مگس های فاضلاب بالغ می توانید از اسپری یا مگس کش استفاده کنید در زیر لیستی از برخی از روش هایی که می توانید برای از بین بردن مگس های فاضلاب بالغ استفاده کنید، آمده است:

  • استفاده از اسپری های حشره کش:

می توانید از اسپری های حشره کش برای از بین بردن مگس های فاضلاب بالغ استفاده کنید. اما مشکل اسپری های حشره کش این است که برخی از آن ها مواد شیمیایی خطرناکی دارند و در صورتی که ناحیه مورد هجوم مگس ها در آشپزخانه باشد، نمی توان به راحتی از آن استفاده کرد.

سم مگس کش، راهی آسان برای دفع مگس های فاضلاب

  • استفاده از مگس کش:

از آنجا که بیشتر مگس های فاضلاب در حال استراحت روی دیوارها هستند، بنابراین کشتن آن ها با استفاده از مگس کش مکانیکی بسیار ساده تر است. اما پس از کشتن آن ها با استفاده از یک پارچه مرطوب، حتماً نقاط به جا ماندهاز آن ها را از روی دیوارها تمیز کنید.

  • اسپری صابون یا مایع ظرفشویی:

صابون حاوی بوراکس است که خاصیت حشره کش دارد می توانید آن را در یک بطری اسپری خالی بریزید، 5 تا 7 قطره صابون یا مایع ظرفشویی اضافه کنید و سپس 2 فنجان آب گرم اضافه کنید. مواد را مخلوط کرده و روی مگس های فاضلاب اسپری کنید.

  • استفاده از تله برای به دام انداختن مگس فاضلاب:

در صورتی که محل تهاجم مگس های فاضلاب در آشپزخانه باشد، این یک روش مناسب است. یک کاسه بردارید و آن را با مقادیر مساوی از شکر، آب و سرکه سفید پر کنید. 5 تا 10 قطره صابون یا مایع ظرفشویی را به موارد فوق اضافه کرده و کاسه را یک شب کنار سینک آشپزخانه بگذارید. بوی این مایع، مگس های فاضلاب را به خود جلب می کند و به محض اینکه روی آن فرود آمدند بلافاصله غرق می شوند و می میرند.

نحوه جلوگیری از بازگشت مگس های فاضلاب

برای اطمینان از اینکه مگس های فاضلاب دوباره به خانه شما باز نگردند، نکات زیر را رعایت کنید:

  • لوله های فاضلاب را تمیز نگه دارید.
  • اطمینان حاصل کنید که در حمام یا آشپزخانه شما نشتی آب وجود نداشته باشد.
  • برای جلوگیری از رشد لاروها و تخم های مگس، گاهی اوقات ماده ضد عفونی کننده  فاضلاب را درون لوله ها تخلیه کنید.

انجام همیشگی این کارها می تواند شانس هجوم احتمالی مگس های فاضلاب را در آینده کاهش دهد. در صورتی که با انجام این اقدامات نتوانید موفق به دفع مگس های فاضلاب شوید باید از سموم تخصصی دفع مگس استفاده کنید که در مدت زمان کوتاهی منجر به ریشه کن کردن مگس ها ار خانه خواهند شد.

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید