خرمگس و گزش دردناک آن

خرمگس ها چگونه حشراتی هستند؟

خرمگس ها از انواع حشرات دارای قابلیت پرواز هستند. این مگس‌ها، بیشتر در مناطق کشاورزی روستایی که در آن از حیوانات اهلی نگهداری می شود، به چشم می خورند. حیوانات اهلی، خون لازم برای تخمگذاری خرمگس ها را در اختیار آن ها قرار می‌دهند.

به جز خون حیوانات اهلی، خرمگس ها می توانند از خون انسان نیز تغذیه کنند. بنابراین یافتن این حشرات در نواحی شهری نیز، دور از انتظار نیست. در شهرها، این حشرات نزدیکی مناطق پر آب و مناسب برای تخم‌گذاری همچون دریاچه‌ها را برای زندگی ترجیح می دهند.

تغذیه خرمگس ها:

تنها خرمگس‌های ماده در بخشی از چرخه زندگیشان، برای تولید تخم، نیاز به تغذیه از خون دارند. جنس نر این مگس ها از گرده و شیره گیاهان تغذیه می کند و مانند ماده‌ها اندام دهانی مناسب گزیدن، ندارد.

خرمگس‌های ماده برای تولیدمثل به بیش از نیم میلی‌لیتر خون نیاز دارند. این مقدار خون، در مقایسه با سایز بدن خرمگس ها، مقدار زیادی به حساب می آید. این حشرات می‌توانند در کمتر از چند دقیقه، حدود ۲۰۰ میلی‌گرم خون بنوشند.

این فرایند درست شبیه همان روشی است که بندپایان دیگری همچون پشه‌ها و کنه از آن طریق تغذیه می کنند. خرمگس ترجیح می دهند تا جایی که ممکن است خون بخورند. به همین دلیل برای تسهیل فرایند تغذیه، در نقطه‌ای از پوست که گزیده‌اند مواد ضد انعقاد خون ترشح می کنند.

زمان شیوع خرمگس ها:

در طول دوره گرما در اواسط تابستان که هوا آفتابی و کم باد است، خرمگس ها بسیار شایع هستند. به ویژه زمانی که هوای گرم با رعد و برق همراه شود، خرمگس ها به مزاحمانی واقعی تبدیل می شوند.

شکل ظاهری خرمگس ها چگونه‌ است؟

خرمگس ها از لحاظ ظاهری دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • اندازه بزرگ
  • بدن تیره رنگ با سینه‌های راه راه و بخش شکمی‌ سیاه
  • چشم‌های بزرگ به هم پیوسته در جنس نر و مجزا در جنس ماده

مشخصات ظاهری خرمگس ها

راه های پیشگیری از خرمگس ها:

در فصل تابستان که سکونتگاه‌های خرمگس ها بسیار گسترده می‌شود، پیشگیری از این حشرات کار دشواری است. با این حال اقداماتی وجود دارد که با انجام آن ها می‌توان از خطر نیش این مگس‌ها در امان ماند.

در ادامه به معرفی برخی از این اقدامات پرداخته ایم.

>> پوشاندن کامل پوست بدن با استفاده از لباس‌های رنگ روشن دارای آستین‌ و پاچه های بلند

>> پرهیز از قدم زدن در میان علف‌ زارها

>> استفاده از کفش‌ها و جوراب‌ های ساق بلند

>> عدم استفاده از محصولات آرایشی معطر، زیرا این مواد می‌تواند برای مگس‌ها جذاب باشد

>> دوری از مکان های مناسب برای تخم‌گذاری خرمگس ها در فصل تابستان، مانند دریاچه ها

>> استفاده از دفع ‌کننده حشرات برای در امان ماندن از نیش این مگس‌ها، چندان کارساز نیست. اگرچه می‌تواند در برابر نیش پشه‌، مفید باشد.

با نیش خرمگس چه باید کرد؟

همانطور که گفتیم، خرمگس ها گونه‌ای از حشرات گزنده هستند که نیش فوق العاده دردناکی دارند. در موارد نادر، حتی ممکن است نیش این حشره در برخی افراد به واکنش های آلرژیک شدید نیز، منجر شود.

درد شدید ناشی از نیش خرمگس، به دلیل نوع آسیب وارده از این حشره، ایجاد می شود. متفاوت بودن نوع آسیب وارده از گزیدگی خرمگس نسبت به سایر حشرات، تشخیص آن را راحت تر می کند. درنتیجه پروسه درمان نیز، سریعتر و مؤثرتر به جریان می افتد.

یکی از راه های پیشگیری از نیش دردناک خرمگس ها، اجتناب از این حشرات است. برای اجتناب از خرمگس‌ها در خانه، روش‌های خانگی دفع مگس مؤثر هستند. هرچند این کار، در فضای بیرون خانه و در فصل تابستان، کار آسانی نیست.

چگونگی درمان نیش خرمگس:

پروسه درمان نیش خرمگس نیز، مشابه درمان‌ گزیدگی های انواع حشرات می باشد. نکته مهم و اصلی که در روند درمان این گزیدگی باید به آن توجه داشته باشید، عفونت است.

نوع آسیبی که خرمگس ها در پوست ایجاد می کنند، نسبت به نیش سایر حشرات، بیشتر مستعد عفونت است. بنابراین درصورت مشاهده علائم عفونت در محل نیش خرمگس، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند در صورت لزوم با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب، از پیشرفت عفونت جلوگیری کند.

چنانچه گزش خرمگس منجر به عفونت نشد، می توانید با انجام اقداماتی در خانه، روند درمانیتان را سرعت ببخشید.

گام هایی برای درمان نیش خرمگس

مراقبت‌های خانگی برای درمان نیش خرمگس:

یک. از خاراندن محل گزیدگی خرمگس، خودداری کنید. خاراندن محل نیش زدگی، باعث بدتر شدن آن و افزایش احتمال ابتلاء به عفونت خواهد شد.

دو. محل نیش‌ خوردگی را با آب ولرم و صابون، شسته و با استفاده از یک پارچه یا حوله تمیز خشک کنید.

سه. در بازه های زمانی ۱۰ دقیقه ای، روی جای نیش، کمپرس آب سرد یا بسته‌های یخ ، قرار دهید. این کار برای تسکین درد و کاهش ورم ناشی از گزیدگی، مفید خواهد بود.

چهار. به جز آب و صابون از هیچ ماده جانبی دیگری برای تمیز کردن و درمان گزیدگی، استفاده نکنید.

پنج. استفاده از سرکه و جوش شیرین، کمکی به التیام درد نمی کند.

شش. خرمگس ها در زمان نیش ‌زدن، نیش یا قسمتی از دهان را در محل گزیدگی برجای نمی گذارند. بنابراین مانند روش های درمانی در گزیدگی سایر حشرات، نیازی به خارج کردن نیش از محل گزیدگی نیست. 

آیا پس از گزیدگی خرمگس، مراجعه به پزشک الزامی است؟

در اغلب موارد شخص گزیده شده توسط خرمگس نیازی به مراجعه به فوریت های پزشکی ندارد. تنها در صورتی که شخص گزیده شده دچار واکنش های آلرژیک شدید شود، مراجعه به پزشک ضروری است. حساسیت نسبت به نیش خرمگس نیز به ندرت مشاهده می شود.

مورد دیگری که نیاز به مداخلات پزشکی دارد، عفونت کردن محل گزیدگی خرمگس است. در غیر از این موارد، اقدامت پزشکی مورد نیاز نیست.

تشخیص نیش خرمگس:

نیش خرمگس ها درد شدیدی دارد و به نسبت نیش سایر حشرات، کندتر بهبود می یابد. این مسئله بدلیل جراحت شدیدی است که نیش خرمگس در بدن قربانی ایجاد می کند.

نشانه هایی که با توجه به آن ها می توان به گزیدگی توسط خرمگس ها پی برد، عبارتند از:

1. جای گزش خرمگس، بیشتر شبیه یک بریدگی است نه سوراخی که از فرو رفتن نیش در پوست ایجاد شده باشد.

2. بخش دهانی خرمگس با مکانیسمی شبیه به عملکرد قیچی، در پوست جراحت ایجاد می کند.

3. پس از ایجاد جراحت، خرمگس شروع به مکیدن خون می کند.

4. خرمگس حین مکیدن خون، با استفاده از قلاب های موجود در دهانش، خود را به پوست متصل می کند.

معمولا عارضه ناشی از نیش خرمگس، قرمزی ‌پوست در محل گزیدگی است. این نقطه قرمز رنگ توسط ناحیه برآمده احاطه می شود. درد، قرمزی و سوزش از شاخصه های شناسایی نیش‌ خرمگس ها می باشند.

نشانه های نیش خرمگس

برای اطلاع سریع و پیشگیری از بروز هر نوع عفونت، باید محل گزیدگی را تحت نظر قرار داد. گسترش قرمزی پوست یا تغییر رنگ محل نیش، می تواند دلیل بر بروز عفونت در این ناحیه باشد.

همچنین درد فزاینده و تورم نیز می‌تواند نشانه عفونت باشد. عفونت جای نیش فوراً قابل تشخیص نیست و حداقل یک یا دو روز تا بروز علائم آن زمان لازم است.

خرمگس ها معمولا برای انسان مضر نیستند و هیچ بیماری مرگباری را به انسان ها منتقل نمی‌کنند. تنها اگر فردی نسبت به نیش این حشرات آلرژی داشته باشد، نیش خرمگس می تواند سبب واکنش های آلرژیک شود.

واکنش های آلرژیک نسبت به نیش خرمگس:

هرچند آلرژی‌ شدید نسبت به نیش‌ خرمگس رایج نیست، اما می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد که عبارتند از:

•گیجی

•خس‌خس سینه و تنگی نفس

•تورم موقت پوست، برای مثال در اطراف لب و چشم ها

واکنش های آلرژیک شدید یا آنافیلاکسی ناشی از نیش خرمگس، بسیار نادر، در عین حال بسیار خطرناک و اورژانسی هستند. بهتر است با مشاهده هر گونه علامتی از آنافیلاکسی، با اورژانس تماس بگیرند. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

•تاول و ورم زبان و حلق

•تورم مناطق دور از محل گزیدگی، مانند تورم صورت، لب ها، دست‌ و پاها

•حالت تهوع یا اسهال و استفراغ

•احساس ضعف عمومی

•دشواری در بلع و تنفس

واکنش های آلرژِک به نیش خرمگس

افرادی که به نیش خرمگس واکنش آلرژیک شدید نشان می‌دهند، معمولاً یک بار در گذشته نیش این حشره را تجربه کرده‌اند. بنابراین، سیستم ایمنی این افراد، برای حفاظت بیشتر بدن در موارد بعدی گزیدگی، در آماده باش به‌سر می‌برد. درنتیجه اگر فرد بار دیگر مورد گزش خرمگس واقع شود، بدن واکنش شدیدتری از خود بروز می دهد که می تواند بسیار خطرناک باشد.

بهترین روش برای جلوگیری از گزیدگی مگس و بیماری های ناشی از آن، از بین بردن سریع این حشرات است. بهترین روش از بین بردن مگس ها نیز، استفاده از سم حرفه ای مگس کش می باشد.

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید