بیماری های ناشی از مگس خانگی

مگس ها ی خانگی و بیماری ها:

مگس های خانگی می توانند تهدید بزرگی برای برخی از مشاغل به شمار آیند، به خصوص برای کسانی که در زمینه صنایع غذایی فعالیت می کنند. در مقایسه با سایر آفات مانند جوندگان و سوسک ها، مگس ها مسئول ایجاد بیشترین تعداد بیماری برای کارکنان هستند. اما چرا؟

ثابت شده است که مگس های خانگی و سایر گونه های مگس های آلوده، طیف وسیعی از بیماری های خطرناک را منتشر می کنند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که مگس های خانگی مسئول انتقال حداقل 65 بیماری هستند. این بیماری ها می تواند بر سلامتی مشتری و کارکنان تأثیر بگذارد و منجر به خسارت در درآمد و شهرت این صنایع شود.

بیماری هایی که توسط مگس های خانگی گسترش می یابد

به نظر می رسد که مگس های خانگی مسئول گسترش طیف وسیعی از بیماری ها و عفونت ها هستند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که مگس های خانگی حامل بیماری های اسهال، عفونت های پوستی و چشمی می باشند. برخلاف حشرات دیگر مانند پشه ها، مگس های خانگی حشرات گزنده ای نیستند؛ بلکه نسبت به حاملان مستقیم بیماری ها، مگس ها به صورت غیر مستقیم عمل می کنند. حاملان مستقیم بیماری ها، با گزش خود، عوامل بیماری زا را منتقل می کنند. ولی حاملان غیرمستقیم، مثل مگس ها، عامل بیماری را روی مواد غذایی منتشر می کنند. در نتیجه، مصرف این مواد غذایی باعث ابتلای افراد به این عوامل بیماری زا می شود.

همچنین ثابت شده است که مگس های خانگی می توانند پاتوژن های منتقله از راه غذا و نیز سموم و مقاومت ناشی از این پاتوژن ها را منتقل کنند. مناطق نزدیک به محل تولیدات دامی، از نظر ابتلا به بیماری های ناشی از مواد غذایی آلوده به مگس ها، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

بیماری های ناشی از مگس خانگی

مگس های خانگی دلیلی برای انتقال حداقل 65 بیماری هستند که رایج ترین آن ها شامل:

* ورم ملتحمه

* گاستروانتریت (بیماری التهابی معده ای روده ای)

* سالمونلا

* سل

* حصبه

بیماری های ناشی از مگس خانگی

مگس های خانگی باعث انتقال و شیوع این بیماری ها می شوند:

* وبا

* ورم ملتحمه

* اسهال خونی

* گاستروانتریت

* سالمونلا

* بیماری سل

* حصبه

آن ها به دلیل عادات تغذیه ای و تولید مثلی شان، این بیماری ها را انتقال می دهند. مگس های خانگی اغلب از مواد پوسیده یا در حال فساد، مدفوع انسان و حیوانات تغذیه می کنند. هنگامی که مگس خانگی از یک ماده غذایی آلوده به باکتری ها تغذیه می کند، پاتوژن ها را به داخل مری یا دستگاه گوارش خود وارد می کند.

مگس ها به دلیل روش تغذیه ای که دارند، محتوای معده خود را بر روی اجسام جامد می ریزند تا آن را مایع و قابل خوردن سازند. با این کار، هر باکتری که در مری آنها زندگی می کند بر روی قسمتی که مگس می خواهد از آن تغذیه کند، منتقل می شود. به همین ترتیب باکتری هایی که در سیستم گوارش آن ها زندگی می کنند نیز به واسطه مدفوع مگس، به روی موادی منتقل می شوند که مگس ها بر روی آن دفع مدفوع کرده اند.

انتقال پاتوژن ها توسط مگس خانگی

مناطقی که مواد غذایی در آن یافت می شود، همچنین خود مواد غذایی که مگس ها روی آن می نشینند و نیز مکان هایی که برای تولید مثل آن ها مناسب است، اغلب می توانند نقش میزبان را برای پاتوژن های ایجاد کننده بیماری بازی کنند. به دلیل این که مگس های خانگی، می توانند باکتری های را بر روی موهای ریز پاها و بدن خود جمع کنند، هنگامی که یک مگس بر روی یک محصول غذایی یا هر ماده دیگر فرود می آید، می تواند هر پاتوژنی را که جذب موهای مذکور شده باشد به راحتی انتقال دهد.

چگونه به بیماری منتقل شده از مگس خانگی مبتلا می شوید؟ 

شما ممکن است از طریق یکی از این روش ها آلوده شوید:

* استفاده از وسایل غذاخوری و یا وسایل آشپزخانه که آلوده شده است.

* تماس مستقیم با چشم، زخم و خراش

* مصرف غذا و نوشیدنی آلوده

 مگس خانگی و انتقال بیماری توسط آن

دقت داشته باشید که رایج ترین شکل انتقال، از طریق مصرف محصولات غذایی و مایعات آلوده است.

شما می توانید در صورت مصرف هر نوع ماده غذایی و نوشیدنی که توسط این مگس ها آلوده شده باشد، دچار بیماری های منتقله از مگس خانگی شوید. ممکن است مگس ها محتویات معده، مدفوع و یا ادرار خود را بر روی غذا ریخته و یا اینکه فقط بر روی غذا نشسته باشند. انتقال بیماری همچنین می تواند با استفاده از وسایل آشپزی آلوده، کارد و چنگال و وسایل آلوده ای باشند که برای خوردن غذا به کار می رود. همچنین ممکن است از طریق تماس مستقیم با مواد آلوده و سپس لمس چشم ها و یا زخم ها و جراحت ها با همان دست آلوده، به این بیماری های ناشی از مگس ها مبتلا شوید.

نکات پیشگیری از مگس خانگی و بیماری های ناشی از آن

رعایت بهداشت مواد غذایی:

* مواد غذایی را در ظروف محکم غیر قابل نفوذ نگهداری کنید.

* باقیمانده های مواد غذایی را تمیز کنید.

* سطوح مورد استفاده در آشپزخانه را ضد عفونی نمایید.

* وسایل آشپزی و ظروف غذاخوری را به طور کامل بشویید.

 از بین بردن مکان های مناسب برای تولید مثل مگس ها:

* اطمینان حاصل کنید که سطل های زباله دارای درب های محکم بوده و به طور مرتب تخلیه می شوند.

* توری هایی را روی دریچه های تهویه نصب کنید.

* اطمینان حاصل کنید که  کفشور ها و لوله ها به طور مرتب تمیز می شوند تا از گرفتگی و انباشتگی آن ها جلوگیری شود.

استفاده از آفت کش:

* راه حل نهایی برای پیشگیری و کنترل هجوم مگس ها

پیشگیری از مگس های خانگی

برای پیشگیری از مگس ها و بیماری های ناشی از مگس های خانگی، می توانید با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه، حضور مگس ها را در خانه یا محل کار خود کاهش دهید. 

بهداشت مواد غذایی

انجام اقدامات بهداشتی صحیح می تواند به جلوگیری از گسترش بیماری های ناشی از مگس خانگی از طریق حذف باکتری هایی که موجب بیماری می شوند، کمک کند. برای این کار، از ذخیره بهداشتی مواد خام در ظروف هوابندی شده و نیز شسته شدن آن ها قبل از استفاده، اطمینان حاصل کنید.

رعایت بهداشت در مورد وسایل آشپزی و غذاخوری و همچنین مکان های آماده سازی مواد غذایی، به از بین بردن هرگونه باکتری منتشرشده توسط مگس های خانگی کمک می کند. این امر همچنین باعث می شود که این قسمت ها، برای مگس های خانگی جذابیت کمتری داشته باشند و خطر شیوع بیماری ها را کاهش می دهد.

از بین بردن مکان های تولید مثل مگس ها

مکان های متداول تولید مثل مگس های خانگی مانند محل نگهداری حیوانات، زباله و فضله، از جمله مناطق اصلی هستند که مگس های خانگی، عوامل بیماری زای مرتبط با بیماری های مگس خانگی را گسترش می دهند. 

از بین بردن این مناطق، خطر گسترش بیماری ها توسط مگس های خانگی را کاهش می دهد، همچنین به طور کلی به پیشگیری از آنها کمک می کند.

محل نگهداری حیوانات

در آغل ها و اصطبل ها باید از روش های صحیح پیشگیری از مگس ها استفاده شود تا خطر مگس های خانگی کاهش یابد. این کار با نصب توری های مگس و تمیز کردن منظم این مکان ها انجام می شود. 

زباله

باید یک سیستم مدیریت پسماند مناسب برقرار شود تا از تخلیه منظم زباله ها و انباشته نشدن آن ها اطمینان حاصل گردد. سطل ها باید دارای یک سرپوش محکم باشند و واحدها باید مرتباً تمیز شوند. 

پسماند

دستشویی ها باید به طور مرتب تمیز شوند و جریان در همه لوله ها باید برقرار و روان باشد تا از انباشتگی و سرریز جریان کاسته شود. برای جلوگیری از ورود مگس های خانگی، توری ها باید روی پوشش های تهویه و کفشورها نصب شوند. در مورد دام ها، کودها باید جمع آوری و روی هم انباشته شوند تا سطح تماس کاهش یابد و با ورق های پلاستیکی و سایر مواد جلوگیری کننده از مگس پوشانده شوند.

کنترل حرفه ای مگس های خانگی

کارآمدترین روش برای جلوگیری از بیماری های مگس خانگی، استفاده از سم مگس کش حرفه ای می باشد. این سم قوی کشنده مگس های خانگی می تواند بهترین روش برای جلوگیری از مگس های خانگی باشد.

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید