مگس خوشه ای چیست و چگونه آن را از بین ببریم؟

مگس های خوشه ای، متعلق به خانواده کالیفوریده و از نوع پولونیا هستند. این حشرات به خاطر تمایل شان به تجمع در یک مکان و گروه های بزرگ در دوره زمستانی در داخل خانه ها یا هر مکان دیگری، به مگس های خوشه ای نام گذاری شده اند.

برخلاف دیگر گونه های مگس هیچ تهدیدی برای سلامتی ندارند و در مکان هایی که تجمع پیدا می کنند تولید مثل نمی کنند. این مگس ها در زمستان به داخل خانه ها پناه می برند و به خواب زمستانی می روند. آن ها آنقدر منتظر می مانند تا هوا گرم شود و از مکان های اختفای خود بیرون می آیند.

مشخصه های ظاهری مگس خوشه ای

  • رنگ: خاکستری تیره
  • طول: 8 تا 10 میلیمتر
  • ویژگی های خاص مگس خوشه ای: روی قفسه سینه این گونه مگس موهای زرد یا طلایی وجود دارد، در حالی که بدن آن ها به رنگ سیاه و نقره ای است. هنگام استراحت بال ها مقابل شکم و بر روی هم قرار می گیرند.

 به یاد داشته باشید مگس های خوشه ای کاملاً شبیه مگس های خانگی هستند، اما فقط بزرگتر و تیره تر بوده و همچنین در حرکت و پرواز کندتر عمل می کنند.

تفاوت مگس خوشه ای و مگس خانگی

همانطور که گفته شد، ظاهر مگس های خوشه ای شبیه مگس های خانگی و مگس های لاشه یا بطری هستند. مگس های خوشه ای بالغ به رنگ خاکستری تیره می باشند و به طول  8 تا 10 میلیمتر بوده و تعداد زیادی مو به رنگ زرد یا طلایی در ناحیه قفسه سینه دارند.

تفاوت های مگس خوشه ای و مگس خانگی

شکم مگس های خوشه ای به رنگ سیاه و نقره ای و شطرنجی شکل است. علیرغم شباهت زیاد به مگس های خانگی، مگس های خوشه ای، بزرگتر هستند و فاقد رنگ متالیک و براق مگس های بطری آبی هستند. مگس های خوشه ای نسبت به مگس های خانگی و مگس های بطری با سرعت پایینی حرکت و پرواز می کنند. بال های مگس های خانگی در زمان استراحت در قسمت شکم بر روی هم قرار می گیرند.

زیستگاه مگس خوشه ای

مگس های خوشه ای در اواخر تابستان و اوایل پاییز در خانه ها و ساختمان ها مشاهده می شوند. هر چه روزها کوتاهتر می شود و دما کاهش می یابد، مگس های خوشه ای نیز دنبال مکانی برای گذراندن زمستان می گردند. در این زمان سال، قسمت های رو به جنوب و رو به غرب ساختمان که در معرض نور خورشید قرار دارند، گرم تر می باشد. گرمای دیوارهای بیرونی غربی و جنوبی، حشرات را به خود جذب می کند. بدین ترتیب این مگس ها از طریق شکاف های روی دیوار یا درزهای پنجره، یا از طریق پنجره ها و دریچه های باز، چهارچوب درب ها و حتی تهویه ها به داخل خانه راه پیدا می کنند.

مگس های خوشه ای در داخل و محیط های سرپوشیده و امن مانند اتاق های زیر شیروانی و حفره های دیوار جمع می شوند و زمستان را در آنجا می گذرانند. گرمای داخل و خارج از فصل ممکن است در خواب زمستانی حشرات وقفه ایجاد کند، چون مگس های خوشه ای دوباره فعال می شوند، یعنی زمانی که دمای بیرون 12 درجه سانتیگراد است.

با گرم شدن هوا، مگس ها از خواب زمستانی بیدار شده و به سمت پنجره ها و دیگر منابع نور و گرما پرواز می کنند. مگس های خوشه ای تمایل دارند به جای خانه هایی با درختان سایه دار در خانه هایی آفتابگیر و روباز به خواب زمستانی بروند.

مگس های خوشه ای به دنبال پناهگاه، به خانه ها وارد می شوند

چرخه زندگی مگس های خوشه ای

مانند دیگر مگس ها، مگس های خوشه ای از طریق دگردیسی کامل از تخم به مگس بالغ تبدیل می شوند.

آن ها بعد از زمستان جفت گیری می کنند و ماده ها در طول بهار بر روی خاک، تخمگذاری می کنند. لارو ها تقریباً بعد از 3 روز از تخم ها بیرون می آیند. مدت کمی بعد از آنکه به لارو یا کرم حشره تبدیل شدند، به دنبال کرم خاکی می گردند و بدن آن را سوراخ می کنند. لارو ها تا زمان رشد از کرم خاکی به عنوان غذا استفاده می کنند. این عمل 2 تا 3 هفته به طول می انجامد تا اینکه لاروها تبدیل به شفیره می شوند. شفیره های مگس های خانگی در مدت 11 تا 14 روز به مگس های خوشه ای بالغ تبدیل می شوند.

چرخه زندگی مگس های خوشه ای 25 تا 39 روز طول می کشد تا کامل شود. برخلاف گذراندن خواب زمستانی در داخل خانه ها، مگس های خوشه ای در داخل خانه تولید مثل نمی کنند.

مشکلات ناشی از مگس های خوشه ای

اگر چه مگس های خوشه ای مانند دیگر گونه های مگس از نظر بهداشتی خطرناک نیستند، اما باز هم حشراتی هستند که در خانه، در حال گذراندن خواب زمستانی بوده و می توانند منجر به ایجاد مشکلاتی در خانه شوند.

مگس های خوشه ای به طور گسترده به عنوان یک عامل مزاحم محسوب می شوند و در دسته های بزرگ، خواب زمستانی را می گذرانند و در فصل بهار دوباره در اطراف پنجره ظاهر می شوند. علاوه بر این، فضولات مگس های خوشه ای در حال خواب زمستانی شاید پرده ها و دیوار های داخلی را لکه دار کنند.

آن دسته از مگس های خوشه ای که در زمان خواب زمستانی می میرند سوسک های پرزدار را به داخل خانه جذب می کنند که از لاشه مگس تغذیه می کنند و سپس در خانه باقی می مانند. به این ترتیب علاوه بر مگس ها، آفات دیگری نیز به خانه وارد می شوند.

لکه های به جا مانده از مگس خوشه ای بر دیوار و پنجره

دفع مگس خوشه ای

برای به دام انداختن و دفع مگس های خوشه ای، می توانید از جاروبرقی استفاده کنید. تله های نوری مخصوص جذب حشره، آفات را جذب و در یک فضای محصور شده نگه می دارند. شکاف ها و ترک های دیوار های بیرونی را درزگیری کنید به قسمت های غربی و جنوبی ساختمان توجه بیشتری کنید چون گرمای زیادی را جذب می کنند و این یک عامل مهم در جذب مگس های خوشه ای خواهد بود.

دلایل جذب مگس های خوشه ای به خانه

مگس های خوشه ای در اواخر تابستان و اوایل پاییز وارد خانه می شوند. آن ها در خانه دنبال مکانی می گردند که در زمان اُفت دمای هوا و فرا رسیدن زمستان به خواب زمستانی بروند. نمای غرب و جنوب خانه ها همراه با چمن های بزرگ و روباز به دلیل گرمای زیاد، محل خوبی برای جذب مگس های خوشه ای می باشند.

آین آفات از طریق شکاف های دیوار و درز های نزدیک پنجره و درب، دریچه های هواکش، تهویه و پنجره های باز  به درون خانه راه پیدا می کنند. بعد از اینکه وارد خانه شدند در محیط های ایزوله و بسته گرد هم می آیند تا در اتاق های زیر شیروانی و دیوار های خالی به خواب زمستانی بروند.

کنترل مگس های خوشه ای

بهترین راه برای کنترل مگس های خوشه ای، ممانعت از ورود آن ها به داخل خانه یا بیرون کردن آن ها به خارج از خانه است.

پر کردن شکاف ها و درزهای روی دیوارهای بیرونی از تولید مثل سالانه آن ها می کاهد. استفاده از درزگیری، نصب محافظ های توری به پنجره ها و درزگیری شکاف های زیر شیروانی و کف اتاق ها قدم دیگری برای جلوگیری از ورود مگس ها به خانه است.

می توانید از جذب کننده های مگس که از طریق نور حشرات را به دام می اندازند نیز استفاده کنید.

می توان از تله های چسبی برای به دام انداختن آن ها در فضای بیرونی و داخلی خانه استفاده کرد. علاوه بر تمام موارد گفته شده برای دفع مگس های خوشه ای، می توانید از سموم دفع مگس قوی که به صورت تخصصی برای از بین بردن انواع مگس های خانگی فرموله شده اند استفاده کرد. استفاده از سموم مگس کش، به سرعت تأثیرگذار خواهد بود.

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید