درمان نیش مگس

مگس ها موجوداتی آزار دهنده و در عین حال اجتناب ناپذیر هستند. وزوز مداوم یک مگس مزاحم در اطراف، می تواند یک روز زیبای تابستانی را به یک کابوس واقعی تبدیل کند. همچنین برخی از مگس های دارای توانایی گزیدن، فراتر از یک حشره پر سر و صدا و سمج، برای انسان ها مزاحمت ایجاد می کنند.

انواع گونه های مگس گزنده:

طبق آمارهای رسمی، حدود 120 هزار گونه مگس در سراسر جهان وجود دارد و بسیاری از آن ها می توانند انسان و حیوانات را برای تغذیه از خونشان نیش بزنند. برخی از این گونه های گزنده مگس، حامل انواعی از بیماری ها هستند که می توانند آن ها را در حین گزش، به انسان ها منتقل کنند.

در ادامه برخی از مهمترین گونه های مگس که توانایی نیش زدن دارند، به همراه علائم گزیدگی و روش درمان آن، آورده شده است.

1 >> مگس ماسه

مگس های ماسه ای حدود 3 میلیمتر طول و بال هایی مایل به خاکستری دارند. این مگس ها بال هایشان را به شکل "" V  بالای بدن خود نگه می دارند و بین غروب و طلوع خورشید بیشترین فعالیت را دارند. لاروهای مگس ماسه کرمی شکل هستند. آن ها عمدتاً در آب و هوای استوایی، نیمه استوایی و گرمسیری یافت می شوند و در مکان هایی با رطوبت زیاد مانند گیاهان فاسد، خزه و گِل، تخمگذاری می کنند. 
مگس های ماسه ای اغلب شهد و شیره گیاهان را می خورند اما، جنس ماده این مگس ها، از خون حیوانات و انسان ها تغذیه می کند.

علائم گزش مگس ماسه ای:

به طور کلی، گزش این مگس ها دردناک است. نیش مگس ماسه، می تواند باعث برآمدگی و تاول های قرمز در محل گزیدگی شود. ممکن است این برجستگی و تاول ها دچار عفونت شده و منجر به التهاب یا درماتیت شود.
مگس های ماسه ای بیماری های مختلفی از جمله بیماری انگلی به نام لیشمانیوز پوستی را به حیوانات و انسان ها منتقل می کنند. لیشمانیوز بیماری نادری است که هیچ واکسنی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

علائم بیماری لیشمانیوز:

علائم این بیماری شامل زخم های پوستی است که هفته ها یا ماه ها پس از نیش بر بدن باقی می ماند، و اغلب بدون نیاز به دارو، درمان می شود؛ اما در برخی موارد می تواند مشکل ساز باشند.

علائم گزش مگس ماسه ای

درمان بیماری لیشمانیوز:

برای درمان این بیماری می توان هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین را مستقیماً روی محل گزیده شده اعمال کرد. این داروها در بهبود زخم و کاهش خارش، موثر هستند. قرار دادن عصاره جو دوسر و آلوئه ورا به روی محل گزیدگی نیز می تواند خارش را تسکین دهد. در صورت ایجاد جراحت و درمان نشدن آن ها در طولانی مدت، باید به پزشک مراجعه شود.

2 >> مگس تسه تسه

مگس تسه تسه خون خوار حدود 6 تا 15 میلی متر طول دارد و خرطومی رو به جلو، در امتداد بدن این مگس به چشم می خورد. زیستگاه این گونه از مگس ها در مناطق گرمسیری آفریقا قرار دارد. آن ها مکان های سایه دار مناطق جنگلی را برای زندگی ترجیح می دهند و خود را در سوراخ ها و ریشه های درختان پنهان می کنند.

علائم گزش:

نیش مگس تسه تسه اغلب دردناک است و می تواند باعث خراش یا زخم قرمز کوچک در محل نیش و همچنین، انتقال بیماری خواب (تریپانوزومیازیس) به حیوانات و انسان ها شود.
بیماری تریپانوزومیازیس به طور کلی به جز در افرادی که به آفریقا سفر کرده اند مشاهده نشده است. علائم اولیه بیماری خواب شامل سردرد، تب و درد عضلانی است که ممکن است بعد از مدتی، فرد را دچار سرگیجه و نهایتاً اغما کند. تریپانوزومیازیس باعث ورم  و التهاب مغز می شود که در صورت عدم درمان می تواند کشنده و مهلک باشد.

درمان:

اگر توسط یک مگس تسه تسه گزیده شده اید، پزشک می تواند برای تشخیص بیماری خواب تست خون ساده ای از شما بگیرد. داروهای ضد تریپانوزومال مانند پنتامیدین، در معالجه بیماری خواب بسیار مؤثر است. 

3 >> مگس گوزنی

مگس های گوزنی تقریباً 6 تا 12 میلیمتر طول دارند و نوارهای قهوه ای مایل به مشکی روی بال های شفاف این مگس ها بخ چشم می خورد. مگس های گوزنی ممکن است روی سرهای کوچک و گرد خود چشم های طلایی یا سبز داشته باشند.
آن ها در طول بهار فعال هستند و دوست دارند در نزدیکی دریاچه ها، باتلاق ها یا سایر آبگیرها زندگی کنند. لاروهای این مگس ها نیز کرمی شکل هستند.

علائم:

گزش مگس گوزنی دردناک است و باعث ایجاد برآمدگی های قرمز یا تاول می شود. آن ها یک بیماری نادر باکتریایی معروف به تب خرگوش (تولارمی) را منتقل می کنند که علائم آن شامل زخم های پوستی، تب و سردرد است.

چشمان مگس گوزن

تولارمی با استفاده از آنتی بیوتیک، با موفقیت قابل درمان است، اما بدون درمان، می تواند کشنده باشد.

درمان:

به منظور درمان گزش مگس گوزنی، باید منطقه آسیب دیده را با آب و صابون تمیز کنید.
همچنین می توانید برای تسکین درد، مقداری یخ در ناحیه ی مورد نظر قرار دهید. داروهای ضد آلرژی مانند دیفن هیدرامین (بنادریل) به منظور کاهش خارش، قابل استفاده است. کاهش خارش می تواند از عفونت ثانویه محل گزیده شده، جلوگیری کند.

4 >> مگس سیاه

مگس های سیاه، کوچک هستند و شکل بالغ آن ها بین 5 تا 15 میلیمتر طول دارد. این مگس ها دارای قوسی در ناحیه قفسه سینه، شاخک های کوتاه و بال هایی بزرگ و پهن هستند. آن ها اغلب در نزدیکی آب های راکدی که لاروهایشان در آنجا رشد می کند، یافت می شوند.

معمولاً نیش مگس های سیاه باعث انتقال بیماری نمی شود اما در برخی مناطق، از جمله آفریقا و آمریکای جنوبی، نیش آن ها می تواند بیماری به نام " کوری رودخانه " را منتقل کند.

علائم

مگس های سیاه به طور معمول، نزدیکی سر یا صورت انسان را می گزند. نیش آن ها یک زخم سوراخ کوچک ایجاد می کند که می تواند با تورمی جزئی تا تورمی به اندازه ی یک توپ گلف در ناحیه ی گزش، همراه باشد.  

علائم دیگر گزش مگس سیاه می تواند شامل سردرد، حالت تهوع، تب و تورم غدد لنفاوی باشد. هنگامی که این علائم بروز کند از آن به عنوان "تب مگس سیاه" یاد می شود.

درمان

برای کاهش تورم ناشی از نیش مگس سیاه، به مدت 15دقیقه از کمپرس یخ، بر روی ناحیه گزش استفاده کنید. می توانید کورتیزون یا استروئیدهای موضعی تجویز شده را در ناحیه آسیب دیده اعمال کنید. شستن محل با آب و صابون می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

5 >> پشه های گزنده

پشه ی گزنده یا کوتوله گزنده، طولی به اندازه  1 تا 3 میلی متر دارد و بسیار کوچک است. نوع بالغ این مگس بعد از گزش و تغذیه از خون، به رنگ قرمز در می آیند، اما قبل از تغدیه، مایل به خاکستری دیده می شوند. لاروهای سفید رنگ این مگس، فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده هستند.

پشه گزنده

علائم:

علائم ناشی از گزش کوتوله گزنده، شامل جوش های قرمز کوچک است. محل نیش این حشرات، به طور مداوم خارش دارد و بسیاری از افراد گزیده شده احساس می کنند که چیزی آن ها را گاز می زند، اما نمی توانند ببینند که چه چیزی است.

در نقاط مستعد، پشه گزنده می تواند کرم های فیلاریایی را به انسان منتقل کنند که در داخل پوست زندگی می کنند. این مسئله می تواند درماتیت و ضایعات پوستی ایجاد کند.

درمان:

ازخارش و خراشیدن نیش های این حشره خودداری کنید، درمان با کورتیزون یا استروئیدهای موضعی تجویز شده می تواند کمک کننده باشد در مورد داروهای طبیعی، می توانید آلوئه ورا بصورت موضعی در ناحیه ی گزش استفاده کنید.

جلوگیری از نیش مگس

جلوگیری از نیش مگس بسیار آسانتر از زمانی است که نیاز به درمان آن باشد. هرچند نمی توان به طور کامل از آزار مگس ها در امان بود، اما می توان با اقدامات ساده ای نظیر مرتب کردن چمن ها و گیاهان کمتر و البته هرس شده در باغچه، استفاده از توری برای درب و پنجره ها و استفاده از سم تخصصی و قوی مگس کش، کمتر در معرض مگس ها و گزش دردناک این حشرات قرار گرفت.

اگر قصد دارید به یک کشور خارجی سفر کنید، با پزشک خود صحبت کنید ممکن است قبل از سفر به واکسن یا داروی خاصی نیاز داشته باشید هم چنین اگر به دنبال گزش یک حشره، تب، تورم و یا افزایش درد به سراغتان آمد، به پزشک مراجعه کنید.

 

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید