چگونه مگس ها را از بین ببریم

مگس ها نیش نمی زنند، اما قادرند بیش از 100 نوع پاتوژن مختلف از جمله سالمونلا، تیفوس و سل را به انسان ها انتقال دهند. این حشرات بالدار با موادی که هنگام تغذیه از زباله ها، فضولات و دیگر مواد آلوده به بدنشان می چسبد، هر چیزی را که به روی آن فرود بیایند، آلوده می کنند.مگس ها از مواد غذایی سالم هم تغذیه می کنند اما پس از اینکه یک مگس روی غذا نشست، دیگر نمی توان گفت این غذا سالم است.

عادات و زیستگاه مگس ها

1. چرخه زندگی:

مثل اغلب حشرات، مگس ها نیز چهار دوره زندگی را تجربه می کنند. شرایط محیطی، طول مدت این دوره را تحت تأثیر قرار می دهد اما به طور متوسط چرخه زندگی مگس از مرحله تخم تا مرحله بلوغ، به اندازه شش روز طول می کشد.

2. جفتگیری و تولید مثل:

دوره زندگی مگس وقتی شروع می شود که مگس ماده مکان مناسبی برای تخم گذاری بیابد. مکان تخمگذاری مگس معمولاً روی فضولات، گوشت فاسد و یا در میان زباله ها می باشد. تخمگذاری مگس ها اغلب در 5 تا 6 دسته انجام می گیرد که در هر دسته، حدود 100 تخم وجود دارد. مگس های ماده در طول زندگی شان فقط یک بار جفت گیری می کنند و در نتیجه آن، بین 350 تا 900 تخم مگس تولید می شود.

3. مرحله تخم:

تخم های مگس سفید هستند و حدود 1.2 میلی متر طول دارند. در هوای گرم، در حدود 12 تا 24 ساعت طول می کشد تا تخم ها به لارو مگس تبدیل شوند.

4. لارو مگس:

لاروهای مگس، کرم های سفید رنگی هستند که معمولاً به آن ها کرم حشره های مگس نیز گفته می شود، این کرم ها که حدود 3 الی 9 میلی متر طول دارند، از تخم خارج می شوند و به مدت 3 الی 5 روز در مکانی که تخم گذاری انجام شده تغذیه می کنند. بعد از این دوره، لاروها به دنبال محیطی تاریک، خشک و خنک برای تشکیل شفیره می گردند.

5. مگس بالغ:

در طول دوره 3 تا 6 روزه لاروها که در درون شفیره قرار گرفته اند، دچار تغییرات اساسی در ساختار بدنی شده و پا و بال در می آورند و به مگس های بالغ مبدل می شوند که معمولاً بین 15 تا 25 روز عمر می کنند. مگس های ماده خارج شده از شفیره، بعد از 2 تا 3 روز، کاملاً آماده تولیدمثل می شوند تا چرخه زندگی را دوباره آغاز کنند.

مگس خانگی بالغ

فعالیت مگس ها:

مگس ها حشراتی روز زیست هستند یعنی فعالیت های خود را در طول روز انجام می دهند. آن ها در طول شب، در فاصله 150 تا 450 سانتی متری بالاتر از زمین و در نزدیک منبعی غذایی استراحت می کنند. برخی از گونه های مگس برای نجات از سرما در گوشه و کنار خانه، به خواب زمستانی می روند.

تغذیه مگس ها:

مگس ها غالباً تمایل دارند در فاصله ای به شعاع 1.5 تا 3 کیلومتری از جایی که به دنیا آمده اند، زندگی کنند. اما در برخی موارد مشاهده شده این حشرات برای یافتن غذا می توانند تا مسافت 32 کیلومتری هم مهاجرت کنند. از آنجایی که مگس ها دندان ندارند، به همین دلیل پیش از خوردن غذا باید آن را به صورت مایع در بیاورند. به این منظور شیره معده و بزاق خود را که حاوی آنزیم های گوارشی است به روی مواد غذایی جامد می ریزند. سپس غذایی را که به حالت مایع در آمده از طریق دهان خرطومی شکلشان می مکند. مگس ها می توانند از انواع مختلفی از مواد غذایی نظیر غذای انسان، فضولات حیوانات و مواد فاسد شده، تغذیه کنند. مخصوصاً بوی شدید فضولات حیوانات خانگی می تواند مگس ها را به سمت خانه بکشاند.

مشکلات ناشی از مگس ها

مگس ها چه در خانه پیدا شوند و چه در محل کار، باعث آزار انسان ها و دلیلی بر وجود آلودگی در آنجا هستند. آن ها می توانند باکتری های خطرناک را به هر محیطی که وارد آن می شوند منتقل کنند.

مگس ها همچنین می‌توانند نشانه وجود مقدار زیادی مواد در حال فاسد باشند. همچنین برخی گونه های این حشرات به نام مگس فاضلاب می توانند نشان دهند که مجاری فاضلاب نیاز به تمیز شدن دارند. حتی وجود لاشه حیوانات مرده ای که درون دیوارها باقی مانده را می توان از روی نوع مگس موجود در خانه تشخیص داد. مگس های موجود در محل کار، می تواند نشانگر عدم رعایت بهداشت در محیط باشد و حتی می‌تواند به تعطیلی آن مجموعه منجر شود.

از بین بردن مگس سخت است استفاده از مواد شیمیایی، بدون آگاهی از اینکه چه کاری دارید می‌کنید، می تواند خطرناک باشد یا استفاده از نوارهای چسبی، مقدار زیادی مگس مرده به جا خواهد گذاشت اگر اقدامی صورت نگیرد، بیماری هایی مثل اشریشیا کلی، سالمونلا و تیفوس می تواند زندگی افرادی که در آن محدوده زندگی می کنند را تحت تاثیر قرار دهد زیرا مگس ها به عنوان ناقلان این بیماری ها شناخته می شوند.

جلوگیری از مشکلات ناشی از مگس ها

اگر می خواهید مگس های موجود در خانه خود را از بین ببرید، ابتدا باید کل خانه را مورد بررسی قرار دهید. این کار کمک می کند تا علاوه بر یافتن محل تخمگذاری مگس ها، راه های ورود این آفات مزاحم به خانه را بیابید و با مهر و موم کردن شان، از ورود تعداد بیشتری مگس به خانه جلوگیری کنید.

بیماری های ناشی از مگس

اغلب شناسایی مکان تخمگذاری مگس ها کار آسانی نیست با این وجود برخی مکان ها نظیر سطل های زباله، محیط مناسبی برای تخم گذاری مگس فراهم می کنند. شناسایی مکان تخمگذاری مگس ها اهمیت دارد زیرا اگر تمام مگس های بالغ را بکشید اما این مکان ها را به طور کامل تمیز و پاکسازی نکنید، پس از مدتی مگس ها از تخم خارج شده و دوباره مشکل ساز خواهند شد.

پس از پاکسازی مکان تخم گذاری مگس ها، نوبت به از بین بردن مگس های بالغ می رسد. این کار می تواند با استفاده از طعمه مگس، سموم مگس کش قوی و استاندارد یا انواع تله های مگس انجام شود.

بهبود وضعیت بهداشتی محیط از مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از هجوم مگس می باشد. خارج کردن منظم زباله ها از محیط و استفاده از سطل زباله های درب دار، کمک می کند تا از تجمع و تکثیر مگس در اطراف سطل های زباله جلوگیری کنید.

فضولات حیوانات خانگی یکی دیگر از عوامل جذب کننده مگس ها به محیط خانه می باشد. بنابراین فضولات حیوانات خانگی را زود به زود تمیز کرده و از خانه خارج کنید تا از تخم گذاری مگس ها جلوگیری شود. در نهایت برای جلوگیری از ورود مگس به داخل خانه، از محافظ های توری برای درب ها و پنجره ها استفاده کنید و چنانچه پنجره های خانه از قبل توری دارند از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

اگر در مواجهه با مگس های خانه دچار مشکل هستید و نمی توانید آن ها را با استفاده از راه حل های خانگی از بین ببرید، بهتر است هر چه زودتر از موثرترین راه از بین بردن مگس ها استفاده کنید تا مگس ها را از محیط زندگی خود ریشه کن کنید.

چند گام ساده برای از بین بردن مگس ها

  • جلوگیری از نفوذ مگس ها: با اطمینان از بسته بودن درها، پنجره ها، سقف و غیره، از ورود مگس پیشگیری کنید.
  • محدود کردن محیط تخمگذاری و زندگی مگس: مکان های دارای پتانسیل برای تخم گذاری مگس ها را با رعایت اصول بهداشتی و نظافت مداوم از بین ببرید.
  • تشخیص درست گونه مگس: داشتن دانش کافی از انواع مگس ها می تواند در کنترل مگس موثر باشد.

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید