گونه های رایج مگس

مگس ها حشراتی هستند که در تمام نقاط دنیا، یافت می شوند. این حشرات چه در خانه و چه در محیط کار، مشکل بزرگی برای انسان ها به شمار می روند.

از میان انواع مگس ها، گونه هایی وجود دارد که بسیار رایجتر از سایر مگس ها هستند. هر یک از این مگس ها رفتار، چرخه زندگی و در نتیجه، تمایل به زندگی در محیط های متفاوتی دارند. نکته مهم اینجاست که، مگس ها در هر مکانی که باشند، دردسرهای بسیاری برای انسان ها بوجود می آورند.

ما با دانستن ویژگی های مگس های رایج، می توانیم از تهاجم آن ها به محیط زندگیمان پیشگیری کنیم. اطلاعاتی نظیر اندازه، عادات رفتاری، فصل تولیدمثل و چرخه زندگی مگس ها، در کنترل جمعیت این حشرات، نقشی حیاتی دارد.

بنابراین، این مقاله را با هدف معرفی رفتار و چرخه زندگی رایجترین مگس ها به مخاطبین محترم، نگاشته ایم. بهره گیری از اطلاعات این مقاله، در پیشگیری و ریشه کنی آفت مگس از محیط زندگی، بسیار سودمند خواهد بود.

بررسی رفتار و چرخه زندگی رایج ترین مگس ها

1. مگس اسب یا خرمگس:

خرمگس ها گونه ای از رایجترین مگس ها هستند و آفتی مزاحم برای دام ها به حساب می آیند.

>> مشخصات ظاهری خرمگس:

رنگ این مگس، قهوه ای تیره تا سیاه بوده و برخی، آن را با نام مگس اسب نیز می شناسند. رنگ چشم خرمگس ها، سبز یا سیاه است و اندازه حشره بالغ این گونه، به حدود 2.5 سانتیمتر می رسد.

خرمگس های نر بر خلاف خرمگس های ماده، چشمانی متصل به هم دارند. چشم های خرمگس ماده از هم مجزا هستند. این تمایز، تشخیص خرمگس های نر و ماده را از یکدیگر، ساده می کند.

>> تغذیه خرمگس ها:

خرمگس های نر بیشتر از گرده و شهد گیاهان تغذیه می کنند، اما جنس ماده این گونه، خونخوار هستند. بسیاری از دام ها در نتیجه گزیدگی خرمگس های ماده، دچار کاهش وزن شدید می شوند.

گزش خرمگس، برای انسان نیز بسیار دردناک است؛ زیرا بخش دهانی این حشرات، شبیه به چاقو مینیاتوری عمل می کند. خرمگس ها توسط بخش دهانی قیچی مانندشان، در پوست جراحت ایجاد کرده و سپس از خون تغذیه می کنند.

>> چرخه زندگی خرمگس ها:

چرخه زندگی یک خرمگس بالغ، عموماً بین 30 تا 60 روز است.

جفتگیری خرمگس ها در حین پرواز آغاز می شود و بر روی زمین ادامه می یابد. اندکی پس از جفتگیری، تخمگذاری اتفاق می افتد. جنس ماده توده تخم هایش را به انضمام ترشحات براق یا گچی همراه آن، در محلی مناسب قرار می دهد. این ترشحات، نقش حفاظت از تخم ها در برابر نفوذ آب را به عهده دارند.

تخم ها در دسته های 100 تا 1000 تایی بر روی سطوح عمودی در مجاورت منابع رطوبت، گذاشته می شوند. وجود رطوبت برای رشد لاروها الزامی است. از آن پس 5 تا 7 روز طول می کشد تا تخم ها به لارو تبدیل شوند.

مرحله لاروی خرمگس ها در فصل زمستان سپری می شود و در بهار و اوایل تابستان شفیره تشکیل می دهند.

گزش خرمگس

2. مگس بطری آبی:

مگس بطری آبی که به مگس لاشه نیز شهرت دارد، بیشتر در حال پرواز اطراف سطل زباله دیده می شود. مدفوع حیوانات اهلی و لاشه حیوانات، این حشره لاشه خوار را به خود جذب می کند. مگس بطری به سبب ارتباط با اجساد و فضولات، می تواند حامل بیماری های بسیار خطرناک باشد.

>> مشخصات ظاهری مگس بطری:

اسم این نوع مگس ها از رنگ الوان آن ها که به بطری های رنگی شباهت دارد، گرفته شده است. مگس های بطری، اغلب رنگ آبی یا سبز متالیک دارند.

طول بدن مگس بطری بالغ، بین یازده تا پانزده میلیمتر و دو برابر طول بدن مگس خانگی معمولی می باشد.

لاروهای مگس بطری و لاروهای مگس خانگی به جز سایز، در تمام جزئیات مشابه هم هستند. رشد کامل لارو مگس بطری بین 7 تا 12 روز زمان می برد. در این مدت لاروها به ماکزیمم اندازه خود، یعنی 2 سانتیمتر می رسند.

>> چرخه زندگی مگس بطری:

مگس های بطری اغلب در مواد گوشتی و برخی مواقع بر روی پنیر، تخمگذاری می کنند. این حشرات، آفات رایج در اطراف لاشه حیواناتی چون پرندگان، جوندگان و ... می باشند. 0 تا 18 ساعت پس از تخمگذاری، تخم های مگس بطری هچ شده و مرحله لاروی آغاز می شود. در این مدت، تنها احتمال رشدی جزئی در لاروهای ماده، وجود دارد.

3. مگس خوشه ای:

مگس های خوشه ای معمولاً در بخش های آرام و بدون رفت و آمد خانه دیده می شوند. این حشرات برای گذران فصل زمستان در خواب زمستانی، به مکان هایی گرم نیاز دارند.

مکان هایی مانند اتاق زیر شیروانی و حفره های داخل دیوارها، از جمله نقاط مورد علاقه مگس خوشه ای هستند. در روزهای آفتابی زمستان، این مگس ها برای جذب گرما، به صورت گروهی در اطراف پنجره ها جمع می شوند.

>> مشخصات ظاهری مگس خوشه ای:

طول مگس های خوشه ای می تواند بین 6 تا 10 میلیمتر متغیر باشد. بخش سینه این مگس ها به رنگ خاکستری تیره تا زیتونی است. این ناحیه پوشیده از موهایی به رنگ طلایی-قهوه ای می باشد.

از دیگر ویژگی های مگس خوشه ای، می توان به روی هم افتادن بال این حشرات هنگام استراحت، اشاره کرد. همچنین سرعت کم مگس های خوشه ای در پرواز، به تشخیصشان از سایر گونه های مگس، کمک می کند. 

مگس خوشه ای یکی از گونه های رایج مگس

>> چرخه زندگی مگس خوشه ای:

اواخر تابستان و اوایل پاییز، زمانی است که مگس های خوشه ای در خاک، تخم گذاری می کنند.

لارو این حشرات، که مدتی تغذیه و رشد کرده است، برای تکمیل مراحل رشد، در خاک تشکیل شفیره می دهد.

دوره زندگی مگس خوشه ای، از مرحله تخم تا بلوغ به مدت 27 تا 39 روز درازا دارد.

4. مگس شنی:

مگس های شنی بالغ در ماه های فروردین تا مهر، به وفور دیده می شوند. این مگس ها در حاشیه شنی رودخانه هایی زندگی می کنند که فاقد درخت و سایه باشد.

مگس شنی ماده، تخم های خود را در خاک مرطوب یا در آب قرار می دهد.

 

مگس‌ها انواع مختلفی دارند و برخی از این گونه‌ها به عنوان مگس‌های رایج تر شناخته می‌شوند. گونه‌های مختلف مگس‌ها ممکن است در محیط‌ها و شرایط مختلفی زندگی کنند و در برخی موارد به عنوان مزاحم شناخته شوند. در ادامه، چند گونه مگس رایج ذکر می‌شود:

  1. مگس میوه (Drosophila melanogaster):

    • این مگس کوچک در محیط‌هایی که میوه‌ها و سایر مواد شیرین موجود هستند، بسیار رایج است. آنها به خاطر طعم شیرین میوه‌ها جذب می‌شوند و می‌توانند سریعاً تعداد زیادی ایجاد کنند.
    •  
  2. مگس خانه (Musca domestica):

    • مگس خانه یا مگس عادی خانگی یکی از رایج‌ترین انواع مگس‌ها در محیط‌های زندگی انسان است. آنها بر روی مواد زباله، مواد فسادپذیر و غذاهای باز شده جذب می‌شوند.
    •  
  3. مگس سیاه (Simulium spp.):

    • این مگس‌ها معمولاً در مناطق آبی و نزدیک جریان‌های آب زندگی می‌کنند. برخی از گونه‌های مگس سیاه مناطق مرطوب و استوایی را ترجیح می‌دهند.
    •  
  4. مگس زرد (Aedes aegypti):

    • مگس زرد به عنوان وساطت‌گرهای انتقال بیماری‌هایی نظیر حمله‌ی آفتابگردان زرد و ویروس‌های دیگر شناخته می‌شوند. آنها در مناطق گرمسیری رایج هستند.
    •  
  5. مگس تلفیقی (Stomoxys calcitrans):

    • این مگس به خاطر نوع زندگی خود در نزدیکی دام‌ها شناخته می‌شود و ممکن است به عنوان مزاحم در مزارع و دامداری‌ها ظاهر شود.

هر یک از این گونه‌ها رفتارها و زندگی‌نامه‌های متفاوتی دارند و ممکن است برای انسان‌ها دردسرهای مختلفی ایجاد کنند. استفاده از راهکارهای مناسب برای کنترل و پیشگیری از حضور مگس‌ها در محیط زندگی می‌تواند موثر باشد

 

>> مشخصات ظاهری مگس شنی:

مگس های شنی بالغ 10 تا 11 میلیمتر طول دارند. بدن این حشرات، خاکستری کم رنگ و پاهایشان به رنگ قهوه ای تیره مایل به قرمز می باشد. رنگ چشم مگس های شنی نیز قهوه ای برنز است.

>> چرخه زندگی مگس شنی:

مدت زمان زندگی مگس های شنی می تواند بسیار طولانی باشد. گاهی ممکن است رشد لاروهای این مگس در میان شن و ماسه های سست، تا دو سال به طول بینجامد.

لاروهای مگس شنی، شفیره هایی به شکل دایره یا حرف یو انگلیسی تشکیل می دهند. مدت یک یا دو هفته طول می کشد تا مگس های بالغ از شفیره ها خارج شوند.

5. مگس میوه یا مگس سرکه:

مگس های میوه معمولاً در اطراف میوه های رسیده یا در حال فساد جمع می شوند. این حشرات همچنین در اطراف مواد در حال تخمیر مانند سرکه و در کارخانجات تهیه کنسانتره میوه، مشاهده می شوند.

>> مشخصات ظاهری مگس سرکه:

مگس های میوه، طولی معادل 3 میلیمتر، رنگ زرد قهوه ای یا خالدار و چشمانی به رنگ قرمز روشن دارند.

شکم این حشره، در حین پرواز به پایین آویزان شده و سبب کاهش سرعت پرواز مگس سرکه می شود. مگس سرکه ها تمایل عجیبی به شناور ماندن در هوا دارند.

>> چرخه زندگی مگس سرکه:

میوه های فاسد، زیرآب های کثیف و حتی ظروف تمیز نیز، محل های مناسبی برای تخمگذاری مگس سرکه ها هستند.

یک مگس سرکه، بسته به شرایط، در مدت 7 تا 30 روز به مگس بالغ تبدیل می شود. در شرایط دمایی ایده آل، مگس های میوه در طول یک هفته، دوران رشد خود را کامل می کنند. طول عمر مگس سرکه بالغ بین 2 تا 9 هفته متغیر است.

مگس سرکه یا مگس میوه

6. مگس خانگی:

مگس های خانگی، حاملین اصلی بیماری ها هستند. این مگس ها می توانند هر جایی را که به آن راه بیابند، آلوده کنند.

موادی چون غذای انسان و حیوانات خانگی، ضایعات مواد غذایی و حتی مدفوع، مگس های خانگی را جذب می کند. دیدن مگس های خانگی بالغ، شایع ترین نشانه تهاجم مگس ها است و از وجود یک مشکل بالقوه خبر می دهد. همچنین مشاهده تخم، شفیره و لارو این حشرات نیز، نشانه وجود آلودگی گسترده مگس، در محیط می باشد.

>> مشخصات ظاهری مگس خانگی:

طول مگس های خانگی بالغ، می تواند 5 تا 8 میلیمتر باشد. بخش میانی بدن مگس خانگی، خاکستری و دارای 4 نوار باریک است. شکم زرد یا نخودی نیز یکی از شاخصه های مگس های خانگی می باشد.

بخش شکمی مگس خانگی، تماماً از موهای ریز مجهز به حسگرهای چشایی، پوشیده شده است.

چشم مرکب، پیچیده و متشکل از هزاران عدسی مگس، میدان دید وسیعی برای این حشره فراهم می کند.

لاروهای مگس های خانگی به رنگ سفید بوده و در قسمت سر، شکل مخروط دارند. این کرم های سفید، در حالت بیشینه رشد خود، به طول 12 میلیمتر می رسند.

>> چرخه زندگی مگس خانگی:

مگس های خانگی مرحله تخم تا بلوغ را خیلی سریع طی می کنند. این حشرات در مواد گیاهی پوسیده و مرطوب، سطل آشغال های روباز و غذای حیوانات خانگی، تخم گذاری می کنند.

تخم مگس های خانگی در دسته های 120 تا 150 تایی گذاشته می شوند. تبدیل تخم ها به لارو مگس، طی 8 الی 72 ساعت، اتفاق می افتد.

پس از طی 3 تا 60 روز، لاروهای مگس خانگی به بلوغ می رسند. 3 تا 28 روز از این بازه زمانی دو ماهه، در حالت شفیرگی سپری می شود.

>> محل زندگی مگس خانگی:

مگس های خانگی در خانه ها، بیشتر در حال استراحت بر روی دیوارها، کف یا سقف به چشم می خورند. سطح گیاهان، زمین، نرده ها، فضولات و سطل زباله، مکان های مورد علاقه مگس های خانگی در خارج خانه هستند.

7. مگس فاضلاب:

مگس آب راه، مگس فاضلاب، مگس بیدی همگی نام های یکی از رایجترین گونه های مگس هستند.

همان طور که از نامشان هم پیداست، مگس های فاضلاب معمولاً در فاضلاب ها زندگی می کنند. لاروهای مگس های فاضلاب می توانند از مواد آلی و لجن موجود در فاضلاب، تغذیه و رشد کنند.

>> مشخصات ظاهری مگس فاضلاب:

طول تقریبی یک مگس فاضلاب بالغ، 2 میلیمتر است. بدن برنز رنگ این مگس ها، به خاطر وجود پرزهایی بر سطح آن، خاکستری به نظر می رسد.

بال های مگس فاضلاب پوشیده از مو است و در زمان استراحت مانند چادری از بدن حشره محافظت می کند.

>> چرخه زندگی مگس فاضلاب:

تخم های مگس فاضلاب در بازه ای به طول 1 تا 6 روز به لارو تبدیل می شوند. 10 تا 50 روز طول می کشد تا لاروها به مگس فاضلاب بالغ تبدیل شوند. برای این دگردیسی، لاروها در حدود یک تا سه روز در شفیره باقی می مانند.

مگس فاضلاب یا مگس بیدی

8. مگس گوشت:

نام این مگس ها از لاروهایشان که در گوشت فاسد رشد کرده و به بلوغ می رسند، گرفته شده است. این مگس ها در لاشه حیوانات تخمگذاری می کنند و گونه های خاصی از آن ها، عامل بیماری میاس هستند.

جذب شدن این مگس به زباله های پوسیده، فضولات و غذای انسان، تهدید بزرگی برای سلامت جوامع ایجاد می کند.

>> مشخصات ظاهری مگس گوشت:

طول مگس گوشت به بلوغ رسیده، ممکن است 6 تا 14 میلیمتر باشد. بخش سینه این حشره، به رنگ خاکستری روشن با 3 نوار طولی تیره است. شکم آن ها نیز به رنگ خاکستری روشن و دارای تکه های تیره مشخص می باشد.

>> چرخه زندگی مگس گوشت:

چرخه زندگی مگس گوشت، در مدت 2 تا 4 هفته به پایان می رسد. مگس های ماده، لاروهای زنده را بر روی منابع غذایی مناسب، انبار می کنند. گوشت یا ماهی فاسد شده، فضولات حیوانات، پس ماند پوسیده مواد غذایی، برای تغذیه لاروهای مگس گوشت، ایده آل هستند.

لاروها پس از چند روز تغذیه، برای بالغ شدن، در قسمت های خشک منبع غذایی خود، شفیره تشکیل می دهند.

چه رایجترین گونه ها و چه گونه های نادر مگس، همگی تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان ها ایجاد می کنند. بهترین راه خلاصی از خطر بالقوه ناشی از مگس ها، تهیه و استفاده از سموم مگس کش حرفه ای است. این سموم مگس کش، می توانند کلیه مگس ها را در هر مرحله از رشد که باشند، از بین ببرند.

 

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

 

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید