گیاهان فراری دهنده مگس ها

اگر وجود مگس در منزلتان، شما را آزار می دهد، بدانید که تنها نیستید. تهاجم مگس به منازل، در هر فصلی از سال امکان پذیر است.

مگس ها فقط از راه ایجاد آلودگی و بیماری، مزاحم انسان ها نمی شوند. این آفات با پرواز به هر گوشه خانه و صدای وزوز آزاردهنده شان، اسباب مزاحمت ما را فراهم می کنند.

به همین دلیل اغلب افراد به دنبال راهی برای دفع مگس ها از منازل هستند. یکی از کارسازترین اقدامات دور کننده مگس از خانه، پرورش گیاهانی است که این حشرات را دفع می کند.

گیاهان معرفی شده در این مقاله، علاوه بر مگس های خانگی، مگس سرکه و بیدها را نیز دفع می کند. مگس های سفید نیز حشرات مشکل سازی هستند که استفاده از گیاهان معرفی شده در این مقاله، نابودشان خواهد کرد.

چه گیاهانی باعث دفع مگس ها می شوند؟

برخی از گیاهان معطر این توانایی را دارند که موجب دفع مگس ها شوند. گونه هایی از این گیاهان را می توان در داخل خانه پرورش داد. به این شکل، در کنار لذت بردن از گیاهان، بدون استفاده از مواد شیمیایی، از مگس ها خلاص خواهیم شد.

در اینجا بهترین گیاهان معطر دافع مگس را معرفی می کنیم:

1. گیاه ریحان

پرورش گیاه ریحان در خانه، عطری دل انگیز به خانه می بخشد همچنین باعث دفع مگس های مزاحم می شود.

ریحان، رایحه ای بی نظیر دارد و برای از بین بردن بسیاری از حشرات، کاربردی است. این گیاه برای رشد به نور مستقیم و آب نیاز دارد. آبیاری ریحان باید زمانی انجام شود که خاک سطح گلدان خشک شده باشد.

در اواخر تابستان، ساقه های کوچکی از کنار گل های ریحان رشد کرده و به بذر تبدیل می شود. برای طولانی کردن عمر گیاه ریحان، باید به محض رویش این گل ها، آن ها را از بین ببرید. رایحه  ریحان بسیار دلنشین است و می توان از برگ های تازه آن در پخت و پز استفاده کرد.

2. گیاه تانسی

خوشه های پر از گل های زرد رنگ گیاه تانسی، یکی از زیباترین روش های خانگی دفع مگس می باشد. برخلاف بیشتر گیاهان دارویی که برگ های پرخاصیت دارند؛ خاصیت گیاه تانسی، در گل های زیبای آن نهفته است.

بنابراین باید تا زمان گل دهی، از این گیاه به خوبی مراقبت کنید. گیاه تانسی گل هایی به رنگ زرد دارد که زیبایی خاصی به آن می بخشد. این گیاه می تواند سبب تحریک پوستی شود. بنابراین از تماس کودکان و حیوانات خانگی با تانسی، جلوگیری کنید و گیاه را از دسترس آن ها دور کنید.

تانسی گیاهی برای دفع مگس ها

تانسی گیاهی مقاومی است که در طول روز، به چند ساعت نور مستقیم و همچنین آبیاری منظم نیاز دارد. از نکات دیگری که می توان در مورد گیاه تانسی گفت، بذر دهی آن راحت است. تانسی به عنوان گیاهی تهاجمی شناخته می شود، پس بهتر است آن را خارج از باغ و باغچه پرورش دهید.

3. گیاه نعناع

نعنا گیاهی است که رشدی سریع دارد و فضای زیادی برای رشد آن لازم است. حداقل یک ساعت در روز، نور مستقیم خورشید یا نور غیرمستقیم، برای رشد این گیاه، کفایت می کند.

آبیاری گیاه نعناع باید به اندازه باشد. یعنی وقتی سطح خاک گلدان نعناع خشک شد، باید آبیاری را تکرار کنید.

این گیاه را مرتب هرس کنید و از برگ های آن در چای یا هنگام پخت وپز استفاده کنید. اغلب حشرات از جمله مگس ها، از رایحه نعناع بیزار هستند. بنابراین وجود یک گلدان نعناع در خانه می تواند راهی برای رهایی از مزاحمت مگس ها باشد.

4. گیاه زبرینه

زبرینه یا مروارید عطری، نام گیاهی از خانواده روناسیان است. پرورش گیاه زبرینه در باغچه، پوششی از گل های سفید کوچک بر سطح زمین تشکیل می دهد. وجود این گل های سفید زیبا، اصلاً برای مگس ها خوشایند نیست و باعث دفع آن ها می شود.

زبرینه، یک گیاه آپارتمانی نیست اما می توان آن را در گلدان های آویز در داخل اتاق نیز پرورش نور غیرمستقیم و آب، از موارد ضروری برای رشد زبرینه هستند.

5. گیاه همیشه بهار

اگر می خواهید از نفوذ مگس سفید به خانه خود پیشگیری کنید، چند گلدان گیاه همیشه بهار برای خانه تان تهیه کنید.

اگرچه گل همیشه بهار در فضای باز رشد می کند، اما در خانه های آفتابگیر نیز، پرورش این گیاه ممکن است. با داشتن یک یا دو گلدان گل همیشه بهار در خانه، دیگر مگس ها شانسی برای زندگی در آنجا ندارند.

گلدان همیشه بهار خود را در هوای گرم نگه دارید تا عطر و بوی آن مگس ها را فراری دهد.

6. گیاه اسطوخودوس

یکی دیگر از گیاهانی که برای دفع آفات و مگس ها مورد استفاده قرار می گیرد، اسطوخودوس است. عطر و بوی این گیاه باعث علاوه بر مگس، پروانه، پشه، مورچه و عنکبوت را نیز دفع می کند.

نوع انگلیسی، فرانسوی یا اسپانیایی اسطوخودوس برای پرورش در داخل منزل، مناسبتر هستند.  نگهداری از گونه انگلیسی آن، آسانتر است و می تواند در کنترل مگس ها، موثر باشد.

گیاه اسطوخودوس برای رشد و گل دادن، به نور زیاد احتیاج دارد. اگر نور منزلتان برای گل دادن آن ها کافی نیست، لازم است از نوردهی مصنوعی مانند لامپ، استفاده کنید.

گیاه اسطوخودوس، راهی برای خلاصی از مگس ها

اسطوخودوس برای ریشه دادن به خاک سست احتیاج دارد. اگر شرایط رشد این گیاه را فراهم کنید، بعد از یک فصل به گیاه بزرگی تبدیل می شود. سپس می توانید اسطوخودوس را به چند گلدان کوچکتر، تقسیم کنید تا گلدان های اسطوخودوس بیشتری داشته باشید. به این ترتیب قسمت های بیشتری از خانه شما عاری از وجود مگس ها خواهد شد.

7. گیاه رزماری

گیاه رزماری نیز مانند گیاه اسطوخودوس به مکانی پرنور و داری جریان هوای خوب، نیاز دارد. در غیر این صورت، گیاهان کپک زده و از بین می روند.

برای تأمین نور می توانید گیاه رزماری را 6 تا 8 ساعت در روز، در نزدیکی لامپی روشن قرار دهید. رزماری از نظر آبیاری نیز به آب زیادی نیاز دارد. اگر بتوانید گیاه رزماری را به خوبی پرورش دهید، دافع بسیار خوبی برای انواع مگس ها خواهید داشت.

8. گیاه سیترونلا

سیترونلا که به عنوان گیاه دافع پشه شناخته می شود، مگس ها را نیز به بهترین شکل دفع می کند.

این گیاه را نمی توان به راحتی پرورش داد برای همین تهیه ی آن، کار ساده ای نیست. اغلب سیترونلا را به اشتباه نام گذاری می کنند و این مسئله نیز یافتن این گیاه را سخت می کند.

سیترونلا مانند مرکبات، برگ های بلندی دارد و شبیه گلدانی از چمن به نظر می رسد. گیاه سیترونلایی که برگ هایی شبیه به جعفری دارد، چندان معطر نیست و در دفع مگس ها مؤثر نمی باشد.

گیاه سیترونلا برای رشد به مکانی آفتابی و هوای گرم نیاز دارد. در فصل زمستان می توانید برای تأمین نور مورد نیاز برای رشد گیاه، چراغ روشن کنید.

9. گیاه ونوس

زمانی که بحث از گیاهان دافع و کنترل کننده مگس ها است، نمی توان گیاه ونوس را نادیده گرفت. گیاه ونوس از جمله گیاهان حشره خوار و گزینه مناسبی برای نگداری در خانه است.

بنابراین اگر به پرورش گیاهان علاقه و به دفع مگس ها احتیاج دارید، برای خانه خود یک گلدان ونوس بخرید.

ونوس یک گیاه معمولی نیست بلکه نیاز به مراقبت ویژه دارد. با این وجود این گیاه می تواند به عنوان از بین برنده قوی مگس ها عمل کند. برای رشد ونوس به خاکی مرطوب و اسیدی نیاز دارید. گیاه دفع کننده مگس ونوس، به رطوبت بسیار زیادی نیاز دارد و به همین جهت اغلب در تراریوم های شیشه ای نگه داری می شود.

گیاه ونوس، نابود کننده مگس ها

خاک ونوس باید مرطوب باشد ولی نباید زیاد خیس باشد. به خاطر داشته باشید، محیط داخل شیشه نگهداری این گیاه، نباید خیلی گرم باشد. بهتر است آن ها را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید زیرا این گیاهان نور غیرمستقیم و سایه را ترجیح می دهند.

خاک ونوس باید بیشتر از حد معمول، اسیدی باشد. این گیاه، بیشتر درگلدان هایی دارای خاک متشکل از خزه پوسیده نگهداری می شوند. برای کمک به حفظ اسیدیته خاک، از آب مقطر برای آبیاری ونوس استفاده کنید.

با وجودی که گیاهان فوق در پیشگیری از تهاجم مگس مفیدند، سم مگس کش استاندارد، روش قطعی ریشه کنی مگس است.

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید