نحوه تشخیص انواع مگس های ریز خانگی

در فصل های گرم سال تولید مثل انواع مگس افزایش می یابد و ممکن است حتی در یک محیط کوچک، مگس های کوچک و بزرگی مشاهده شود که تشخیص آن ها از هم و اینکه در خانه به دنبال چه نوع مواد غذایی هستند کمی مشکل شود.

مگس ها با توجه به گونه های مختلفی که دارند، منابع تغذیه آن ها نیز متفاوت است. مگس های میوه یا سرکه به دنبال میوه های رسیده و یا فاسد هستند، در حالیکه مگس های خانگی معمولی در زباله ها و مواد آلی پوسیده به دنبال غذا می گردند. برخی گونه ها نیز مانند مگس های بطری که عمدتاً از لاشه حیوانات و گوشت خام تغذیه می کند.

تأثیر شناخت گونه های مختلف مگس بر دفع آن ها از خانه

با شناخت گونه های مختلف می توان در نحوه پیشگیری و دفع مگس ها سریعتر و مؤثرتر عمل کرد. مگس های خانگی انواع مختلفی دارند. این مگس ها در چند دسته مختلف قرار می گیرند. یکی از دسته بندی ها برای انواع مگس های خانگی بر حسب اندازه آن ها است که به دو نوع مگس های خانگی کوچک و بزرگ تقسیم بندی می شوند. تشخیص مگس های خانگی بزرگ به دلیل اندازه بزرگ تر آن ها راحت تر است. اما این موضوع در مورد مگس های کوچک صدق نمی کند. برای شناخت و تشخیص انواع گونه های مگس خانگی کوچک و تفاوت آن ها با هم و همچنین روش های دفع آن ها از خانه، با ما همراه باشید.

زمانی که خانه شما تحت محاصره حشرات و مگس های کوچک و ریز قرار دارد، اولین حدس شما برای اینکه این مگس چه نوعی می تواند باشد، مگس میوه خواهد بود اما ممکن است که همیشه به این شکل نباشد، مشکل شما شاید هم واقعاً مگس های میوه باشد، اما دو مگس کوچک دیگر یعنی مگس فاضلاب و مگس ریز سیاه و یا همان پشه ریزه را نیز در فهرست مگس های ریز خانگی قرار دهید.

برخورد با هریک از این گونه ها نیاز به تاکتیک های مختلفی دارد، بنابراین اولین هدف شما باید شناسایی گونه مگس باشد.

چگونگی شناسایی مگس های میوه

بدون شک، در تابستان مگس های میوه رایج ترین حشراتی هستند که شما را در آشپزخانه اذیت می کنند آن ها جذب میوه های رسیده و یا در حال تجزیه و هم چنین نوشیدنی های شیرین می شوند.

شکل ظاهری مگس میوه چشم قرمز

رنگ: دو نوع مگس میوه وجود دارد. مگس میوه چشم قرمز و مگس میوه چشم سیاه با شکم های نواری تیره و روشن. تفکیک این دو گونه مگس میوه از هم کار آسانی است. زیرا رنگ های بدن این دو گونه مگس به طور کلی با هم متفاوت است. چشم های قرمز در مگس میوه چشم قرمز بسیار مشخص و درخشان است.

اندازه: مگس های میوه چشم قرمز تقریباً 3 میلیمتر طول دارند. مگس های میوه چشم تیره کمی بزرگتر هستند و طول بدنشان بین 4 تا 5 میلیمتر است.

شکل بدن: شبیه به مگس های معمولی بوده اما بسیار کوچک تر است.

محل زندگی: مگس میوه ممکن است در اطراف ظرف میوه، درون سطل زباله، در یک سطل بازیافت یا حتی در فاضلاب زندگی کنند.

شناسایی مگس های ریز سیاه یا پشه ریزه

 مگس های ریز سیاه، جزو گونه های مگس هستند اما به علت اندازه بسیار کوچک بدن و شباهت بسیار به گونه های پشه، به پشه ریزه نیز شهرت دارند. این گونه مگس ها، جزو مگس های نیش زننده نیز محسوب شده و نیش می زنند.

اگر دسته ای از حشرات ریز را در گلخانه مشاهده کردید، به احتمال بسیار زیاد با تهاجم مگس های ریز سیاه روبرو هستید. لارو و شفیره این مگس ها زندگی در خاک مرطوب را ترجیح می دهند تا در هنگام رشد از ریشه گیاهان استفاده کنند. آن ها قبل از ورود به مرحله بلوغ، به سیستم ریشه گیاهان آسیب های جدی وارد می کنند.

رنگ: قهوه ای یا سیاه با پاهای روشن

اندازه: طول بدن این مگس ها از 3 میلیمتر کمتر است. لارو و شفیره این گونه مگس نیز تقریباً به اندازه مگس های بالغ و کمی کوچکتر از آن است.

شکل بدن: اگر چه آن ها در بین مگس ها دسته بندی می شوند، اما ظاهری شبیه پشه دارند.

محل زندگی: مگس های ریز سیاه در نزدیکی گیاهان و محل نگهداری گلدان ها تجمع پیدا می کنند و تا زمانی که خاک مرطوب در جایی وجود داشته باشد به مکان دیگری پرواز نمی کنند.

مگس ریز سیاه، از نظر ظاهری شباهت زیادی به پشه دارد

نحوه شناسایی مگس های فاضلاب

این حشرات پرزدار یکی دیگر از آفات مهم و شایع در آشپزخانه ها و حمام هستند. آن ها در محیط های تاریک و مرطوب رشد و تولید مثل می کنند و غالباً یک محیط ایده آل را در قسمت های خروجی فاضلاب در آشپزخانه و یا حمام و حتی در حیاط خانه پیدا می کنند که می تواند شامل یک کفشور یا محل تخلیه سینک یا منطقه ای در نزدیکی لوله کشی های باز باشد. اگرچه این گونه مگس ها، نیش نمی زنند اما حضور آن ها می تواند آسم، بیماری های تنفسی و آلرژی را در بعضی افراد تشدید کند.

رنگ: خاکستری روشن با حاشیه تیره در اطراف بال

اندازه: طول بدن مگس های فاضلاب سه میلیمتر است.

شکل بدن: ظاهر این گونه مگس ها شبیه به پروانه بوده و بدن، بال و شاخک هایی پرزدار دارند.

محل زندگی: مگس های فاضلاب عمدتاً در نزدیکی فاضلاب ها زندگی می کنند. آن ها اغلب تخم هایشان را نیز در لجن جمع شده در فاضلاب ها قرار می دهند. مگس هایی که به بلوغ می رسند از داخل فاضلاب ها پرواز می کنند و روی دیوار و سقف ها می نشینند.

روش های پیشگیری و دفع مگس های میوه

بهترین راه برای خلاص شدن از شر مگس های میوه، تمیز نگه داشتن آشپزخانه و انباشته نکردن زباله هایی که ممکن است موجب جذب این گونه مگس ها شود. این شامل شستشوی کامل ظروف نوشیدنی، قرار دادن میوه در یخچال، شستن سطل زباله و خارج کردن به موقع زباله از خانه است.

در صورتی که با تهاجم مگس های میوه به خانه روبرو شده اید، علاوه بر تمیز کردن محیط خانه، می توانید تله های مختلف مگس مانند تله های چسبی و یا سایر تله های دست ساز خانگی را در قسمت های مختلف خانه قرار دهید تا هرگونه مگس میوه بالغ را جذب و به دام بیندازید. یکی از بهترین جاذب های مگس میوه برای قرار دادن در تله، میوه و یا سرکه است.

از راه های جذب مگس میوه به تله، استفاده از میوه رسیده است

اگر مشکل تهاجم مگس میوه همچنان ادامه داشته باشد ممکن است مشکل در فاضلاب باشد. لجن و سایر مواد آلی که این آفات را به خود جذب می کنند، می توانند یک محیط مساعد برای تخمگذاری این حشرات ایجاد کند. برای تمیز کردن این ناحیه، از محلول های تمیز کننده مجاری فاضلاب استفاده کنید تا تمام مواد آلی پوسیده و لجن ها را تمیز کند.

روش های پیشگیری و دفع مگس های ریز سیاه

بهترین راه جلوگیری از تهاجم مگس های ریز سیاه یا پشه ریزه، مراقبت از خاک گلدان ها است. حتی در زمان خرید خاک گلدان تازه برای تعویض خاک آن ها نیز باید دقت کنید که شامل تخم و یا شفیره این مگس ها نباشد.

هنگامی که یک گیاه جدید خریداری می کنید باید قبل از وارد کردن آن به خانه، آن را از گلدان بیرون آورده و به دنبال علائم این آفات از جمله لاروهای براق و شفاف باشید. بدیهی است، هر گیاهی که در اطراف آن، پشه های ریز سیاه پرواز می کنند، نباید به محیط داخلی خانه آورده شود.

مگس های ریز سیاه، مکان های مرطوب را ترجیح می دهند تا تخم هایشان را در آنجا بگذارند به همین دلیل، هنگام کاشت گل از افزودن مواد نگهدارنده آب در سطح گلدان، مانند خزه خودداری کنید.

اگر در خانه با مشکل پشه ریزه مواجه شدید، یک تله خلاقانه بسازید و از چسب های کاغذی و یا نواری بهترین استفاده را داشته باشید. برای ساخت این تله کافیست یک تکه چوب و یا شاخه درخت برداشته و روی آن مانند برگ، چسب های نواری را بچسبانید و در کنار گیاهان قرار دهید. اگر تعداد مگس ها زیاد است، شما نیز تله های بیشتری بسازید.

با از بین رفتن مگس های بالغ، باید منتظر به بلوغ رسیدن تخم و لاروهایی باشید که در خاک پنهان هستند. در مدت چند روز با استفاده از این روش می توانید جمعیت این گونه مگس را در خانه ریشه کن کنید. اقدامات کنترلی دیگر شامل خشک کردن گیاه و استفاده از روش های بیولوژیکی مفید باشد. روش بیولوژیکی استفاده از کرم و نماتودهای ریزی است که بدون آسیب رساندن به گیاه، لاروهای مگس را می خورند.

 دفع مگس ریز سیاه، با استفاده از تله چسبی در گلدان

روش های پیشگیری و دفع مگس های فاضلاب

دفع قطعی مگس های فاضلاب به چند مرحله نیاز دارد. هنگامی که تشخیص دادید که مگس فاضلاب به خانه شما هجوم آورده است، نوار چسبی را بر روی تمام دریچه های فاضلاب یا کفشور خانه قرار دهید و اجازه دهید به مدت یک شبانه روز روی آن ها قرار داشته باشد. سپس در روز بعد تمام برچسب ها را بررسی کنید که آیا مگس هایی روی آن جمع شده اند یا خیر؟! هنگامی که منبع ورود آن ها به خانه را شناسایی کنید، می توانید ریشه کن کردن را شروع کنید.

یک. فاضلاب را تمیز کنید. دو تا چهار پیمانه آب داغ را در داخل لوله فاضلاب یا سینک بریزید تا هر ماده‌ای را که داخل آن گیر کرده خیس کنید. سپس از یک لوله فلزی یا لوله بازکن برای بیرون کشیدن هر نوع زباله و لجن درون لوله فاضلاب استفاده کنید.

دو. محلول یا ژل پاک کننده فاضلاب را اضافه کنید. ژل را با احتیاط و طبق دستورالعمل درج شده بر آن در لوله فاضلاب تخلیه کنید.

سه. از آب داغ برای تمیز کردن مجاری فاضلاب استفاده کنید. چند ساعت پس از استفاده از محلول های تمیز کننده فاضلاب، مقدار زیادی آب داغ درون فاضلاب بریزید تا هر گونه لجن باقیمانده را از بین ببرید.

چهار. کشتن مگس های بالغ موجود در محیط. مگس های بالغی که در خارج از لوله های فاضلاب هستند را با سموم قوی مگس و یا اسپری های مگس کش از بین ببرید و سپس منطقه را کاملاً تمیز کنید.

برای جلوگیری از بازگشت مگس ها، فاضلاب ها را تمیز نگه دارید و آب راکد، از جمله آب موجود در گلدان ها را نیز از بین ببرید.

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید