مگس خانگی و روش های دفع آن

مگس ها، در سراسر جهان، انسان ها و مزارع پرورش حیوانات را، دچار مشکل کرده اند. عموماً در طول ماه های گرم تابستان، با جمعیت بسیار بزرگی از مگس ها مواجه می شویم. از هزاران نوع مگس، تنها تعداد کمی از آن ها به عنوان حشرات مزاحم در خانه شناخته می شوند.

بعضی از رایج ترین مگس ها در خانه عبارتند از: مگس‌ خانگی معمولی، مگس فاضلاب، مگس بطری و مگس میوه.

مگس های خانگی معمولی حدود 8 میلیمتر طول دارند. این گونه مگس را می توان به آسانی توسط ۴ نوار طولی روی نواحی میانی بدن شناسایی کرد.

مگس های خانگی معمولی، بخش های دهانی خاصی دارند. آن ها با بالا آوردن شیره گوارشی شان، غذای جامد را به مایع تبدیل کرده، سپس آن را می مکند. شیره گوارشی مگس ها در فرایند تجزیه و مایع کردن غذاها، به آن ها کمک می کند.

مروری بر چرخه زندگی مگس ها

تمام مگس ها، دگردیسی را از مراحل تخم و لارو تا شفیره و بلوغ، به طور کامل طی می کنند. مگس ماده، تخم هایش را در مدفوع، لاشه و یا مواد غذایی مرطوب قرار می دهد. جایی که لارو یا کرم حشره بتواند با تغذیه در محیط رشدشان، به یک مگس کامل تبدیل شود.

لاروهای مگس خانگی، سفید یا کرم رنگ بوده و به کرم حشره نیز شناخته می شوند. کرم حشره ها فاقد سر، چشم، شاخک یا پای مشخص هستند. لاروها در قسمت ابتدایی بدن، باریک بوده و انتهای بدنشان عریض است.

لاروهای مگس در مراحل اولیه، به نور واکنش منفی نشان می دهند. آن ها با استفاده از قسمت باریکتر بدنشان، به داخل محل تخمگذاری فرو می روند. اما لاروهای بزرگتر، بعد از مدتی به دنبال نواحی خشک می گردند تا به شفیره تبدیل شوند.

کرم حشره ها در همان حال که سه مرحله لاروی را می گذرانند در هر مرحله، اندازه شان بزرگتر می‌شود. زمانی که لاروها رشدشان کامل می‌شود و آماده رفتن به مرحله بعدی دگردیسی می‌شوند، آخرین پوسته لاروی خود را به puparium تبدیل می کنند. پوپاریوم پوسته سختی است که در آن، لارو به شفیره تبدیل می شود.

لحظه خروج مگس از پوسته پوپاریوم

در داخل این پوسته، طی زمان مشخصی، شفیره به مگس بالغ تغییر شکل می‌دهد. در انتهای این مدت، پوسته باز شده و مگس بالغ از آن خارج می شود.

مایعات بدن به داخل رگبال های مگس پمپاژ می شود. این مایعات به گستردگی بال ها و پهن شدن آن ها کمک می کند. این شرایط به بال ها فرصت خشک شدن و سفت شدن می‌دهد تا مگس بالغ بتواند پرواز کند.

بهترین شرایط برای رشد مگس ها

میزان رشد مگس بستگی به درجه حرارت محیط دارد. بهترین شرایط دمایی برای رشد مگس ها، در تابستان فراهم می باشد. آن ها می توانند از مرحله تخم تا بلوغ را تنها در عرض 7 روز طی کنند.

مگس ماده، پس از جفت گیری می تواند تعداد زیادی تخم تولید کند. در زمان تخمگذاری، مگس ماده تخم های خود را در دسته های بین 75 تا 100 عددی قرار می دهد.

پر دردسرترین مرحله زندگی مگس ها برای انسان، مگس های بالغ هستند. اما با این حال، بهترین مرحله برای اقدامات مدیریتی، مرحله لاروی مگس ها است. یکی از کاربردی ترین روش های دفع مگس های مزاحم، حذف محل های مناسب برای تخم گذاری مگس می باشد.

با از بین بردن مکان هایی که لارو در آن رشد می کند، می توان مانع از ادامه چرخه زندگی مگس شد. در این صورت از به بلوغ رسیدن مگس های زیادی می توان پیشگیری کرد.

مشکلات ناشی از مگس ها

گونه های مختلف مگس خانگی به دلیل ساختار متفاوت در قسمت دهان نمی توانند گاز بگیرند. اما آن ها حشرات بسیار مستعدی برای انتقال و شیوع انواع بیماری های خطرناک هستند.

این حشرات مزاحم، در فضولات حیوانی، مواد فاسد مانند لاشه حیوانات و باقیمانده غذاها تولید مثل می‌کنند‌. حین تغذیه و تخم گذاری، باکتری و ویروس هایی وارد بدن مگس ها می شود. آن ها می توانند به راحتی این میکروب ها را به انسان و حیوان منتقل کنند.

مگس های خانگی به حاملان باکتری و ویروس ها شناخته می شوند

مگس های خانگی مشکوک به انتقال حداقل ۶۵ بیماری به انسان ها هستند. این بیماری ها عبارتند از: تب تیفوس، اسهال خونی، وبا، فلج اطفال، مسمومیت های غذایی، بیماری یاز، سیاه زخم، تولارمی، عفونت چشم، جذام و سل.

مگس های خانگی در حالت عادی و هنگام استراحت باعث آزار و اذیت ساکنین خانه می شوند. برای اینکه فقط بتوانند روی غذا یا حتی روی زباله ها بنشینند.

مگس های خانگی همچنین روی سطوح دیوار و جاییکه استراحت می‌کنند، از خود مدفوع‌ تیره و لکه‌های استفراغ بر جای می گذارند. اولویت آن ها برای استراحت، روی سطوح رنگ شده است. زمانیکه جمعیت مگس ها زیاد باشد، این لکه ها کاملاً قابل شناسایی هستند.

روش های مقابله با مگس‌های خانگی

مگس ها، در بیشتر موارد از محیط بیرون و از راه حیاط یا باغچه وارد خانه می شوند. بنابراین، ایجاد موانع و راه های پیشگیری کننده، اولین قدم برای کنترل و پیشگیری از ورود مگس ها به خانه می باشد.

مگس‌ها به طور طبیعی در فاصله 1 تا 3 کیلومتری از مکان اولیه زندگیشان می مانند. اما آن ها می توانند تا فاصله 32 کیلومتری نیز دور شوند. مگس ها فقط برای دستیابی به غذا و محل مناسب تخمگذاری، مسیرهای طولانی طی می کنند.

برای مدیریت حشرات اصولی وجود دارد که در کنترل مگس‌های خانگی نیز مهم هستند. در ادامه فهرست وار به تعریف و کارایی آن ها پرداخته شده است.

1 . مسدود کردن راه های نفوذ مگس به خانه

مگس ها می توانند به راحتی از درز و شکاف های کوچک، وارد خانه شوند. به همین دلیل ترک های کوچک کنار درب و پنجره ها باید با مواد مناسب پر و مسدود شوند. همچنین هر قسمتی از خانه که احتمال ورود مگس ها از آنجا زیاد است باید بررسی شود. هر فضایی که دستیابی مگس ها به خانه را بیشتر می کند باید محدود شود.

مگس‌ها می‌توانند توسط حفاظ ‌های در و پنجره، از خانه و محیط داخل آن دور بمانند. اطمینان حاصل کنید، حفاظ ‌ها سفت و بدون سوراخ باشند.

ممانعت از ورود مگس، با نصب محافظ توری بر درب و پنجره

2 . تمیز کردن خانه

پاکسازی منظم محیط داخلی و خارجی خانه، حداقل یکبار در هفته ضروری است. دور انداختن زباله ها مانند میوه های فاسد، زباله های آشپزخانه و فضولات حیوانات خانگی، مگس ها را از ورود به آشپزخانه دلسرد می کند. به این ترتیب شما مناطق تولید مثل آن ها را نیز محدود خواهید کرد.

بهتر است زباله ها در کیسه‌های پلاستیکی قرار داده شوند. از سطل هایی استفاده کنید که درب آن ها کاملاً بسته شوند و راهی برای ورود مگس ها به آنجا وجود نداشته باشد. همچنین سعی کنید زباله ها تا جای ممکن از ورودی ساختمان فاصله داشته باشند.

این مسأله را مد نظر داشته باشید که مگس ها می توانند در خاکی که پر از مواد ارگانیک است نیز، تخمگذاری کنند. برای دفع مگس از خانه، همیشه این نوع مکان ها را پاکسازی کنید. 

بهترین اقدامات برای پیشگیری و کنترل تهاجم مگس رعایت بهداشت و حذف مکان های مستعد برای تخمگذاری مگس ها و رشد لاروها می باشد.

3 . استفاده از انواع تله ها برای دفع مگس

>> تله های مخروطی

تله‌های مخروطی وارونه با طعمه های جذب کننده مگس، می‌تواند در دفع مگس ها مؤثر واقع شوند. زمانی که آن ها در مجاورت زباله‌ها یا فضولات حیوانی نیستند، استفاده از آن ها می‌تواند سودمند باشد.

این طعمه های جذب کننده مگس ممکن است بوی بدی داشته باشند در نتیجه بهتر است با فاصله از سازه های مسکونی قرار داده شوند.

>> تله های ماوراء بنفش

تله های مگس که با استفاده از نور ماوراء بنفش کار می کنند نیز در بسیاری از مکان ها مانند رستوران ها و کارخانجات فرآوری مواد غذایی مفید واقع می شوند.

>> تله های چسبنده

نصب کاغذهای چسبنده مگس، در حذف تعداد کمی از مگس ها در نواحی محدود، نسبتاً موثر است. اما برای مدیریت حمله های شدید یا کنترل سیستم محیط بیرونی خانه، به اندازه کافی کاربرد ندارد.

استفاده از تله چسبنده و کاهش جمعیت مگس ها

4 . روش های کنترل شیمیایی

>> اسپری های مگس کش

اسپری های مگس کش، تنها برای از بین بردن تعداد محدود مگس ها کاربرد دارند. اگر مطمئن هستید که به طور موقت و با تعداد کمی از مگس ها مواجه هستید استفاده از اسپری های مگس کش می تواند به شما در حل این مشکل کمک کند. البته مگس ها به بسیاری از این اسپری ها مقاوم شده اند. یکی دیگر از مشکلات استفاده از این اسپری ها، خطرناک بودن آن ها برای انسان، به ویژه کودکان می باشد. از اسپری مگس کش نزدیک محیط های فرآوری مواد غذایی استفاده نکنید.

در محیط‌ های بسته مانند خانه، باید از روشی استفاده شود که بالاترین کارایی و کمترین خطر را داشته باشد. سمومی که از مواد طبیعی ساخته شده باشند، نسبت به سموم شیمیایی ایمنی هم بیشتری دارند. این سموم برای حفظ سلامت انسان و حیوانات خانگی مناسب تر بوده و نتایج بهتری نیز به همراه دارند.

مگس ها در مقابل بسیاری از حشره کش ها مقاومت نشان می دهند. در صورت تهاجم گسترده مگس ها، به خانه یا محل نگهداری دام و ماکیان بهتر است از سموم مگس کش قوی استفاده کنید. سمومی که با آخرین دانش و تکنولوژی روز ساخته شده اند بهره بگیرید. این سموم دارای مواد مختلفی هستند که مگس ها توانایی مقابله و مقاومت در برابر آن ها را ندارند.

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید