دانستنی های عجیب در مورد مگس

مگس ها در میان حشرات، در راسته دیپترا دسته بندی می شوند. این حشرات، موجوداتی کاملاً پیچیده هستند. مگس ها دارای ساختار بدنی جالبی می باشند. همچنین رفتارهای تولید مثلی و تغذیه ای متفاوتی دارند.  دانستن این موارد، در به کار گیری روش های ریشه کن کردن مگس ها مؤثر خواهد بود.

دانستنی هایی درباره مگس ها

بیشتر افراد مگس ها را یک عامل مزاحم می دانند. مگس ها در سراسر جهان بجز قطب جنوب گسترش دارند. در بعضی مشاغل و اماکن، مگس ها یک نگرانی بزرگ محسوب می شوند. به طور مثال یکی از دغدغه های مشاغلی که با مواد غذایی و دارویی ارتباط دارند، مگس ها هستند. این حشرات به دلیل انتقال بسیاری از عوامل بیماری زا تأثیر مهمی در سلامتی مصرف کنندگان دارند.

با این حال مگس ها موجودات جالبی هستند. تولید مثل، تغذیه و حتی عادات حرکتی آن ها متفاوت و بسیار جالب است. در زیر لیستی از حقایق در مورد مگس ها موجود است که دانستن آن ها خالی از لطف نیست. حتی این اطلاعات می تواند به ما در روند از بین بردن مگس ها کمک کند. 

 

چرخه زندگی مگس‌ها از چند مرحله مختلف تشکیل شده است که شامل تخم‌گذاری (تخم‌گذاری)، لارو، کریسالید (پوپه)، و مگس بالغ می‌شود. این چرخه زندگی به عنوان مراحل تکاملی مگس‌ها شناخته می‌شود. در زیر، جزئیات هر یک از مراحل چرخه زندگی مگس‌ها آورده شده است:

  1. تخم‌گذاری (تخم‌گذاری):

    • مگس‌ها از طریق تخم‌گذاری زندگی را شروع می‌کنند. مگس‌های بالغ معمولاً تخم‌ها را در محیط‌های مختلفی مانند زباله، زیر دستگاه‌های تخم‌گذاری یا در مواد غذایی نهفته می‌کنند.
  2. لارو:

    • از تخم، لاروها (یا شیرخوارها) خارج می‌شوند. لاروها مرحله فعال و رشدی مگس‌ها هستند که غذا جذب می‌کنند و در طی این مرحله به اندازه کافی رشد می‌کنند

 

1- رژیم غذایی مگس ها مایع است.

مگس ها تمایل دارند مواد غذایی را به صورت مایع بخورند. این نوع تغذیه به ساختار بدن مگس ها برمی گردد. آن ها در قسمت دهانی خود فاقد اندامی برای جویدن غذا هستند. بنابراین به جای آن از دهان خرطوم مانند خود استفاده می کنند.

مگس ها، شیره گوارشی یا اسید معده را بر روی غذای جامد بالا می آورند. این اسید، ماده غذایی را به قسمت های کوچکتر تجزیه می کند. سپس این قسمت های کوچکتر طی فرآیند های شیمیایی به مایع تبدیل می شوند. مگس ها از طریق خرطوم موجود در بخش دهانی خود می توانند غذایی که به مایع تبدیل شده را بمکند.

مگس ها مواد غذایی را به صورت مایع می خورند

2- مگس ها، مزه غذا را از طریق پاهایشان تشخیص می دهند.

مگس ها نیز، مانند پروانه ها می توانند غذا را از طریق پاهایشان مزه کنند! جوانه های چشایی مگس ها در قسمت انتهایی پاهای آن ها قرار گرفته است. در پاهای مگس پرزهای ریزی وجود دارد که دارای گیرنده های قوی برای تشخیص مزه غذا هستند.

3- دفع فضولات در مگس ها، بسیار زیاد است.

مگس ها نگران نیستند که دفع فضولات را در چه جایی انجام می دهند! چنانچه می دانید مگس ها غذا را به صورت مایع می خورند. به همین دلیل فعالیت سیستم گوارشی آن ها بسیار سریع است. به این معنی که آن ها عمل دفع را خیلی زیاد انجام می دهند. گمان می رود مگس ها هر وقت که در جایی فرود می آیند، دفع می کنند حتی بر روی غذای خودشان!

4- مگس ها طیف وسیعی از بیماری ها را گسترش می دهند.

مگس ها و انتشار بیماری های خطرناک، به دلیل شیوه زندگی آن ها به هم عجین شده اند. عادات غذایی و تولید مثل مگس های خانگی، آن ها را در تماس با تعداد زیادی از باکتری های خطرناک چون ایشرشیا کلی، سالمونلا و سایر عوامل بیماری های مهلک قرار می دهد. به همین دلیل، مگس های خانگی با گسترش این باکتری ها از طریق وسایل آلوده، آن ها را به ما انتقال می دهند. این باکتری ها می توانند از طریق مواد غذایی و یا هر وسیله ای که مگس ها روی آن نشسته اند انتقال پیدا کنند.

مگس ها هنگامی که روی چیزی می نشینند، سرو پاهای خود را مدام به هم می مالند. این اقدام مگس ها نیز علاوه بر تغذیه و تولید مثل در انتشار بیماری ها بسیار تأثیرگذار است.

5- مگس های خانگی می توانند در حالت وارونه راه بروند.

آناتومی بدن مگس خانگی این امکان را ایجاد می کند تا بتوانند به صورت افقی، عمودی یا حتی وارونه راه بروند. آن ها می توانند از هر سطحی بالا بروند. این ویژگی به دلیل وجود اندام های چسبان در انتهای پاهای مگس است. این قسمت از پاها، چسبندگی بسیار خوبی را ایجاد می کند که برای راه رفتن در هر سطحی مناسب است.

پاهای چسبان مگس و قابلیت راه رفتن در حالت وارونه

6- مگس ها می توانند پشت سرشان را نیز ببینند.

مگس ها می توانند از طریق چشم های عجیبشان پشت سر خود را ببینند. چشم مگس ها از نوع چشم مرکب است. این نوع چشم از تعداد زیادی واحد مستقل بینایی تشکیل شده است. این چشم های پیچیده، به مگس ها کمک می کنند تا میدان دید 360 درجه ای داشته باشند. بدین وسیله آن ها می توانند به راحتی پشت سر خود را ببینند.

چشم مگس ها، توانایی دید بالایی را در هر جهت به آن ها می دهد. مگس ها با استفاده از چشم های خود این امکان را دارند تا در صورت بروز خطر، خیلی سریع مکان خود را تغییر دهند.

7- طول عمر مگس خانگی کوتاه است.

به طور متوسط، عمر مگس ها پس از گذار از مراحل تخم، لارو، شفیره و رسیدن به بلوغ، 30 روز است. به این معنی که آن ها، پس از بلوغ مدت زیادی زندگی نمی کنند. البته این مقدار، ممکن است در گونه های مختلف مگس و شرایط محیطی، متفاوت باشد. 

مگس ها در طول زندگی کوتاه خود، می توانند تولید مثل زیادی انجام دهند. مگس های خانگی در این مدت نزدیک به 2000 تخم می گذارند. این تعداد تخم، در دسته های 75 الی 150 تایی قرار دارند.

8- آن ها در محیط های بسیار آلوده تولید مثل می کنند.

روش انتخابی مگس های خانگی برای تولید مثل منزجر کننده است. آن ها تخم های خود را  روی هر چیزی اعم از مدفوع، لاشه، گیاهان پوسیده و میوه های گندیده قرار می دهند. اما آن ها چرا این کار را انجام می دهند؟ چون آن ها تخم ها را در مکانی می گذارند که لاروها در زمان بیرون آمدن از تخم، منبعی برای تغذیه داشته باشند.

تخم گذاری نوعی مگس روی لاشه حیوانات

مگس های خانگی با تکیه بر چیزهایی تغذیه و تولید مثل می کنند که ما از آن بیزاریم: زباله، کود حیوانی، فضولات انسان و سایر مواد ناخوشایند. مگس های خانگی معمولی از رایج ترین آفات شناخته شده در جهان هستند. آن ها به عنوان حشراتی بسیار آلوده و منزجر کننده شناخته می شوند. مگس ها در مناطق روستایی و حومه شهرها در مکان هایی که غذای حیوانات، فضولات، کمپوست ها و سبزیجات پوسیده به وفور پیدا می شوند، تجمع می یابند.

9- مگس ها خیلی سریع واکنش نشان می دهند.

تا به حال فکر کرده اید که چرا کشتن یک مگس خانگی انقدر سخت است؟ مگس های خانگی هر چیزی را که می بینند، پردازش می کنند و با سرعت شگفت انگیزی واکنش نشان می دهند. مغز انسان در هر ثانیه فقط 60 تصویر را پردازش می کند. در حالی که یک مگس قابلیت پردازش حدود 250 تصویر را در یک ثانیه دارد. این ویژگی به همراه چشم های مرکب آن ها، باعث می شود مگس ها بتوانند به سرعت از منطقه خطر دور شوند.

10- مگس های خانگی، جوان ترین حشرات دنیا هستند.

برخی مگس ها قدمت زیادی دارند و در دوره پرمین، یعنی 250 میلیون سال پیش بر روی زمین ظاهر شده اند. اما مگس های خانگی به نسبت به سایر گونه های راسته دیپترا، جوان هستند. قدیمی ترین فسیل های مگس خانگی تنها 70 میلیون سال قدمت دارند. این شواهد نشان می دهد نزدیکترین اجداد مگس های خانگی در دوره کرتاسه ظاهر شده اند.

11- مگس های خانگی مسافت های طولانی پرواز نمی کنند. 

صدای وزوز مگس خانگی، ناشی از بال زدن های سریع آن است. مگس ها به طور متوسط در هر دقیقه 1000 بار بال می زنند. با این حال، مگس ها عموماً پرواز کننده های سریعی نیستند. آن ها در هر ساعت 7 کیلومتر پرواز می کنند. مگس های خانگی در صورتی، به جای دیگر پرواز می کنند که شرایط محیطی، آن ها را وادار به انجام این کار کند.

سرعت بال زدن در مگس ها بسیار سریع است

در مناطق شهری تراکم جمعیت باعث شده که خانه ها کوچکتر و به نزدیکتر باشند. همچنین افراد ساکن در مناطق شهری زباله های فراوانی نیز تولید می کنند. به دلیل جمعیت زیاد و زباله فراوان، مگس ها قلمرو های کوچکی دارند. ممکن است آن ها برای رسیدن به منبع تغذیه جدید فقط 1000 متر پرواز کنند. در مناطق روستایی مگس ها به دنبال کودهای کشاورزی در مکان های دورتر و گسترده تر پرواز می کنند. طولانی ترین مسافت پرواز برای یک مگس خانگی 32 کیلومتر ثبت شده است.

با توجه به اینکه جمعیت مگس ها در زمان کوتاهی، به شدت افزایش می یابد، باید از سموم مگس کش قوی برای از بین بردن آن ها استفاده کرد. سمومی که برای به کار بردن در مکان های بسته، نیز قابل استفاده بوده و خطری برای انسان ها نداشته باشد. 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید