روش های انتقال پاتوژن ها از مگس به غذای انسان

هنگامی که مگس های مزاحم بر روی غذای شما می نشینند، شما به صورت ناخودآگاه، آن ها را از ظرف غذای خود دور می کنید. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که مگس ها با نشستن روی غذای شما ممکن است چه حجمی از میکروب ها را به غذا انتقال دهند؟

در یک بررسی میدانی از شرکت کنندگان پرسیده شد که اگر در رستوران باشید، دیدن کدام آفت باعث می شود دست از غذا خوردن بکشید؟ سوسک، مگس ، مورچه یا مار؟

61٪ از شرکت کنندگان سوسک را انتخاب کردند. اما محققان علوم زیستی هشدار می دهند که مگس ها در واقع احتمالاً حدود دو برابر، میکروب ها را گسترش می دهند.

طبق تحقیقات انجام شده، حداقل 100 گونه مختلف از عوامل بیماری زا وجود دارد که توسط انواع مگس های خانگی حمل شده و انتشار می یابند که به طور کلی در دسته بندی زیر قرار می گیرند.

  • باکتری ها
  • ویروس ها
  • تخم های انگل

مگس ها با کمک به تجزیه مواد پوسیده و گرده افشانی گیاهان نقش مهمی در محیط زیست دارند آن ها می توانند به حل جرائم و درمان زخم های آلوده کمک کنند. با وجود تمام این موارد، بسیاری از این مگس ها برای سلامتی انسان ها، خطر دارند.

موسکا دومستیکا، که معمولاً با عنوان مگس خانگی نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین مگس ها در جهان است. آن ها در تمام طول سال به ویژه در تابستان در داخل و اطراف خانه های ما پیدا می شوند. آن ها در نزدیکی زباله های آلی پوسیده، از جمله لاشه حیوانات و مدفوع، زندگی و از آن ها تغذیه می کنند. پس از تخمگذاری، لارو یا کرم حشره بیرون می آید و قبل از تبدیل شدن به شفیره، باید از همان مواد آلوده تغذیه کند و بعد از چند روز به عنوان یک حشره بالغ ظاهر می شود. این حشره می تواند تا یک ماه زندگی کند و در این مدت می تواند دو هزار تخم تولید کند.

مگس در تمام مراحل زندگی، می تواند عامل انتقال بیماری باشد

روش های انتقال عوامل بیماری زا یا پاتوژن ها از مگس به غذای انسان

مگس ها از چند طریق می توانند میکروب های روی بدنشان را به غذایی که روی آن می نشینند منتقل کنند. از جمله: بزاق یا شیره گوارشی، فضولات، مالیدن پاها به یکدیگر و تخمگذاری روی غذا

مالیدن پاها به یکدیگر و روش انتقال میکروب ها

تمام بدن مگس ها توسط پرزهای بسیار کوچکی پوشیده شده است. این پرزها، سطح بدن مگس را برای جذب انواع میکروب ها مستعد می کند. هنگامی که مگس برای تغذیه و یا تخمگذاری روی سطحی مانند زباله، مدفوع و لاشه های فاسد شده می نشیند بسیاری از ویروس ها و باکتری های بیماری زا به پرزهای بدن مگس می چسبند.

این ویروس ها و باکتری های روی بدن و بال آن ها می توانند در پرواز مگس اختلال ایجاد کنند. به همین دلیل مگس ها به طور مداوم در حال مالیدن پاها یکدیگر و به سایر قسمت های بدن مثل چشم ها و بال ها هستند و با این اقدام خود را از میکروب ها تمیز کرده و وزن روی بال هایشان را کاهش می دهند. مگس ها با نشستن روی غذا، حتی در یک زمان کوتاه، می توانند با مالیدن پاها به یکدیگر به راحتی ویروس ها و باکتری ها را غذای شما انتقال دهند، اگرچه مقدار پاتوژن منتقل شده احتمالاً بسیار اندک است و نقش زیادی در انتقال بیماری ها نخواهد داشت.

بزاق و شیره گوارشی مگس

یکی از بدترین روش های انتقال میکروب از مگس به مواد غذایی، از طریق بزاق مگس است. مگس ها دندان ندارند، تغذیه مگس ها از طریق دهان خرطومی مانند آن ها انجام می گیرد. اگر مگس ها روی غذاهای جامد بنشینند، برای اینکه بتوانند از آن تغذیه کنند بزاق خود را روی آن ریخته و آنزیم های موجود در بزاق موجب حل شدن آن مقدار از ماده غذایی شده سپس مگس ها می توانند آن را با دهان خرطومی شان، بمکند. همچنین مگس ها مقداری از شیره گوارشی خود را از معده بالا می آورند وبه حالت استفراغ روی غذا می ریزند. این شیره گوارشی فرایند حل شدن غذا را تسریع می بخشد.

بزاق و شیره گوارشی مگس ها، مملو از پاتوژن ها و عوامل بیماری زا است. زیرا آن ها به طور معمول از زباله ها، مواد فاسد، لاشه ها و مدفوع تغذیه می کنند. طبق تحقیقات بیشترین مقدار میکروب انتقالی از مگس به غذا در این فرآیند اتفاق می افتد.

مگس ها با بزاق خود بسیاری از عوامل بیماری را منتقل می کنند

استفراغ مگس ها بر روی مواد غذایی شامل میکروب هایی از آخرین وعده ی غذایی آن ها می باشد و پاتوژن های موجود در مگس، زندگی طولانی تری نسبت به آن هایی دارند که روی پاهای مگس قرار گرفته اند، به این معنی که فرصت زندگی باکتری ها و ویروس ها بیشترمی شود این میکروب ها با استفراغ مگس مخلوط می شوند و تا دفعه بعدی که تغذیه می کند در دهان مگس باقی می مانند.

فضولات مگس

نیازی به شرح اینکه فضولات مگس چه مقدار می توانند آلوده باشند وجود ندارد. مگس ها همیشه در مکان های آلوده و به دنبال تغذیه از مدفوع و شیرابه های زباله هستند. پس مطمئناً فضولات آن ها نیز آلوده بوده و مقدار زیادی از پاتوژن ها و عوامل بیماری زا را به غذای ما انتقال می دهند. مگس ها در هر شرایطی، حتی روی غذای ما نیز به دفع فضولات می پردازند.

تخمگذاری مگس

هر مگس ماده، در طول عمر خود حدود 2000 تخم می گذارد. در هر بار تخمگذاری نیز تخم های خود را در دسته های 75 عددی تا 150 عددی قرار می دهد. تخمگذاری مگس ها باید در محیط مرطوب و البته مغذی برای تخم ها انجام بگیرد. مگس ها به طور معمول تخم های خود را روی زباله، مدفوع و حتی غذای ما قرار می دهند. بنابراین سعی کنید باقیمانده غذای خود را به حالت روباز در آشپزخانه قرار ندهید زیرا ممکن است مگس ها علاوه بر تغذیه از آن، روی آن تخم بگذارند و هیچ چیزی بدتر از خوردن تخم مگس همراه با غذا نخواهد بود.

شایع ترین ویروس ها و باکتری های ناشی از مگس

مگس ها می توانند بیش از 65 بیماری به انسان منتقل کنند. برخی از این بیماری ها عبارتند از: تب حصبه، وبا و سل

مگس ها به دلیل زندگی در محیط های آلوده و تغذیه از موادی مانند مدفوع می تواند حامل ویروس ها و باکتری های زیادی باشد که مهم ترین و شایع ترین آن ها عبارتند از: ای کولای، سالمونلا، هپاتیت A و ویروس روتا

همه موارد ذکر شده در بالا، باکتری ها و ویروس های مدفوع هستند که در همه چیزهایی که مورد تغذیه مگس هستند، وجود ندارند. در واقع این مگس ها باید بر روی گوشت خام یا مدفوع بنشینند تا این باکتری ها و ویروس ها در غذای شما پخش شود.

مگس و تخم مگس روی گوشت خام

هرچه آشپزخانه و محیط سرو غذا در خانه تمیزتر باشد، احتمال اینکه مگس بتواند جایی را برای نشستن و یا غذایی را برای خوردن انتخاب کند کمتر می شود و به همین ترتیب احتمال انتقال بیماری ها نیز کاهش می یابد.

بسته به اینکه چه تعداد میکروب توسط مگس حمل شده، چه مدت روی غذای شما نشسته و سیستم ایمنی بدن شما چقدر قوی است، احتمال آلودگی و بیماری متغیر بوده و ممکن است هرگز آلوده نشوید.

اما اگر در منطقه ای هستید که با تجمع زیاد مگس ها روبه رو هستید، باید بیشتر نگران و محتاط باشید. هرچه مگس های بیشتری روی وعده غذایی شما قرار بگیرد، میکروب بیشتری را انتقال می دهند. سریع ترین و بهترین راه ممکن برای دفع مگس ها از خانه استفاده از سم تخصصی مگس است. این سموم برای دفع مگس فرموله شده اند و به سرعت آن ها را از بین می برد.

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید