رهایی از مگس میوه

مگس های میوه که با نام مگس سرکه نیز شناخته می شوند یکی از رایجترین گونه های مگس خانگی هستند. در خانه اغلب ما همیشه چند شیشه محتوی سرکه یا ترشی بر روی طاقچه های آشپزخانه وجود دارد که این مگس های مزاحم را به سمت خانه هایمان می کشاند. به علاوه باقی ماندن میوه های شیرین در محیط گرم هم یکی دیگر از عوامل جذب کننده مگس سرکه به خانه ها می باشد. در این مقاله چند روش ساده و در عین حال اثر بخش برای خلاص شدن از شر مگس های سرکه و جلوگیری از شیوع آن ها در خانه را  آورده ایم.

چند گام ساده برای خلاصی از شر مگس میوه:

1. منبع مگس ها را پیدا کنید

اولین اقدامی که باید برای از بین بردن مگس سرکه انجام دهید، این است که منبع این آفات را بیابید. در واقع باید بفهمید مگس ها از کجا می آیند. به عنوان مثال باید به دنبال ظرف یا موادی باشید که مگس ها به دور آن پرواز می کنند. پس از یافتن منشاء، آن را دور بریزید و محل مورد نظر را با استفاده از هر نوع ماده تمیز کننده ای که در دسترس تان است، ضدعفونی کنید. در برخی موارد خارج کردن منبع جذب کننده مگس ها از محیط "خانه" برای از بین بردن مگس های میوه کفایت می کند و نیازی به انجام اقدامات دیگر نخواهد بود.

2. بهداشت عمومی را در محیط زندگی رعایت کنید

بعد از اینکه منبع مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کردید، فاضلاب سینک آشپزخانه را چک کنید. در صورتی که در زیرآب سینک گرفتگی وجود دارد یا اگر کثیف است، آن را به خوبی با استفاده از محلول های پاک کننده مجاری فاضلاب تمیز کنید. چراکه یکی از مناسب ترین مکان ها برای تخمگذاری و زندگی مگس های خانگی نظیر مگس سرکه، فضای گرم و مرطوب فاضلاب سینک است.

حتماً سطل زباله را هم بررسی کنید تا ببینید که آیا مگس های میوه در آنجا هم فعالیت دارند یا خیر. سطل های زباله از رایجترین مکان ها برای تخم گذاری مگس های خانگی هستند.

اگر مگس ها دور سطل آشغال تجمع می کنند یا اگر می خواهید از چنین اتفاقی پیشگیری کنید؛ از نگهداری زباله ها به مدت طولانی در منزل اجتناب کنید. زباله ها را از خانه بیرون ببرید و سطل آشغال با یک تمیز کننده قوی مثل سفید کننده، بشویید. مطمئن شوید که سطل زبالع پیش از استفاده مجدد، کاملا خشک شده باشد.

3. برای به دام انداختن مگس میوه، از میوه های فاسد شده استفاده کنید

اگر شاهد حضور مگس های میوه در خانه هستید، می توانید از طریق مواد موجود در آشپزخانه یک تله برای آن ها درست کنید. این تله می تواند از هر نوع میوه فاسد یا غذای روباز ساخته شود.

برای ساخت تله برای مگس میوه، این مراحل را دنبال کنید:

  • به جای بیرون ریختن مواد غذایی روباز و میوه های فاسد، آن ها در یک ظرف یکبار مصرف قرار دهید.
  • ظرف را با یک پلاستیک بپوشانید.
  • چند سوراخ بر روی پلاستیک ایجاد کنید و آن را در جایی که مگس های میوه جمع می شوند قرار دهید و منتظر بمانید.

استفاده از میوه های فاسد برای به دام انداختن مگس های میوه

مگس ها به داخل تله می روند، سپس می توانید با روشی مناسب، تله را از خانه خارج کنید. این روش را تا زمانی که مگس ها کاملا از بین بروند تکرار کنید.

4. یک تله استخری درست کنید

می توانید با استفاده از یک بطری خالی نوشابه و مقداری سرکه تله ای برای جذب مگس های میوه بسازید. روش کار برای ساخت این تله به شرح زیر است:

  • ابتدا در بطری نوشابه مقداری آب بریزید.
  • چند قاشق غذاخوری سرکه و شکر به آب اضافه کنید و هم بزنید.
  • چند قطره مایع ظرفشویی به مخلوط شکر و آب اضافه کنید و هم بزنید.

بعد از هم زدن محلول، آن را در هر جایی که مگس های میوه جمع می شوند قرار دهید. بوی شکر و سرکه مگس ها را جذب می کند سپس در اولین برخورد با آب، غرق می شوند. این کار را تا زمانی که مگس های میوه کاملاً از بین بروند ادامه دهید.

5. تله های چسبی را امتحان کنید

اگر تله های خانگی و دست ساز چاره ساز نبودند، می توانید از فروشگاه ابزار آلات یک تله چسبی مگس تهیه کنید این نوع تله ها در به دام انداختن مگس های میوه کارساز هستند. اگر به تله چسبی مخصوص مگس دسترسی ندارید می توانید با استفاده از چسب موش تله مگس دست ساز خود را بسازید. برای این کار چند تکه کاغذ ضخیم را آغشته به چسب موش کنید و آن را با استفاده از بند به محلی که مگس ها بیشتر در آنجا دیده می شوند، آویزان کنید. بعد از اینکه سطح چسب از مگس ها پوشیده شد، آن را دور بیندازید. در صورت لزوم می توانید جای تله را عوض کنید.

آیا حمله مگس های میوه سلامتی ما را تهدید می کند؟

اگر دنبال راهکاری برای از بین بردن مگس های میوه نباشید، وجود این آفات در خانه می تواند مشکلات بالقوه برای سلامتی تان ایجاد کند. مگس های میوه به این طرف و آن طرف پرواز می کنند و باکتری هایی را که جمع کرده اند، با نشستن بر روی مواد غذایی تازه، به آنجا منتقل می کنند.

کود و مدفوع از جمله مواردی است که مگس های میوه جذب آن ها می شوند. این موارد حاوی باکتری ای-کولای هستند. مگس ها این باکتری ها را به مواد غذایی سالم انتقال داده و از این طریق سبب مسموم شدن انسان ها می شوند. علاوه بر این، بعد از جفت گیری، مگس های ماده بر روی میوه های تازه تخم گذاری می کنند، این کار باعث آلوده شدن و فساد میوه ها می شود.

چگونگی جلوگیری از بازگشت مگس های میوه پس از ریشه کنی آن ها

ریشه کنی مگس سرکه

برای جلوگیری از بازگشت دوباره مگس های میوه، محل نگهداری مواد غذایی را تمیز و خشک نگه دارید. میوه های تازه ای را که مقداری از آن ها را مصرف کرده اید در ظرف های درب دار و داخل یخچال نگهداری کنید. به طور مرتب آشغال ها را از خانه بیرون ببرید و سطل آشغال را کاملا تمیز کنید. وقتی با حمله مگس های میوه مواجه شدید، رها شدن از دست این حشرات مزاحم چند روز یا چند هفته طول می کشد با انجام اقدامات پیشگیرانه در تمیز کردن و دفع زباله ها، می توانید در زمان صرفه جویی کنید و از دردسر های به وجود آمده توسط این آفات بکاهید.

برای خلاص شدن از انواع گونه های مگس در کمترین زمان، کافی است سم قوی کشنده مگس تخصصی مگس کش را تهیه و استفاده کنید.

 

فروش سم مگس قوی آجیتا

نحوه خرید سم مگس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید